Nominowani 2024 | Smart City Forum

Nominowani 2024

Nominacje do Konkursu: SMART CITY AWARDS 2024

Kategoria 1: Człowiek Roku

Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa

Pełne uzasadnienie

Za inicjatywę stworzenia pierwszego w Polsce Centrum Operacji Bezpieczeństwa w Rzeszowie. Jego determinacja i skuteczność w pozyskaniu środków, w tym znacznego dofinansowania z Unii Europejskiej, umożliwiły wdrożenie zaawansowanej technologii monitorowania i reagowania na zagrożenia cybernetyczne.

Dzięki jego staraniom Rzeszów staje się liderem w dziedzinie cyberbezpieczeństwa na szczeblu lokalnym, będąc inspiracją dla innych miast. Jego pragmatyczne podejście do zarządzania finansami miejskimi oraz umiejętność budowania współpracy międzysektorowej są kluczowe dla skutecznej ochrony infrastruktury miejskiej. W rezultacie miasto staje się bardziej bezpieczne, sprzyjając rozwojowi inteligentnych miast w Polsce.

Piotr Kuczera, Prezydent Rybnika

Za ukierunkowanie miasta na nową ścieżkę rozwoju (ROW 2.0) oraz systemową i zrównoważoną transformację mobilności miejskiej.

Janusz Budny, Wójt Gminy Wiązowna

Pełne uzasadnienie

Janusz Budny od 2014 r. pełni funkcję Wójta Gminy Wiązowna i właśnie po raz trzeci wybrano go na to stanowisko. Wcześniej był Członkiem Zarządu Powiatu Otwockiego i naczelnikiem jednego z wydziałów UG Wiązowna. Jest więc samorządowcem nie tylko zawodowo, ale też traktuje tę funkcję jako misję społeczną.

Wyzwania, które podejmuje, sprawiają, że gmina w wielu zestawieniach zajmuje czołowe miejsca na Mazowszu i w kraju, m.in. w rankingu samorządów „Rzeczpospolitej” czy Forum Ekonomicznego. Innowacyjność jego pomysłów jest szeroko uznawana przez grono samorządowców, którzy wzorują się na wprowadzanych przez niego rozwiązaniach. Zainicjował m.in. 2 projekty w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. W ramach pierwszego (za 83 mln zł), za jednym zamachem rozbudowano i zmodernizowano 4 szkoły oraz wybudowano przedszkole. W ramach drugiego – „Oświetlić Gminę Wiązowna” (za 32 mln zł) powstało łącznie 4 451 latarni ulicznych typu LED wraz z nowoczesnym systemem sterowania oświetleniem. Z inicjatywy wójta otworzono też pierwszy gminny żłobek. Powstaje sieć świetlic, siłowni plenerowych oraz ścieżek rowerowych. Mamy także jedno z pierwszych w Polsce Centrum Usług Społecznych, zakończono budowę mieszkań komunalnych, a niszczejący budynek GS przebudowano na nowoczesny Pawilon Kultury. To tylko kilka z wielu przykładów inwestycji. Wójt jest w stałym kontakcie z politykami, społecznikami i przedsiębiorcami. Tworzy platformy dialogu, dzięki którym zainteresowani mają wpływ na zapadające decyzje. Jedną z nich jest Forum Gospodarcze Gminy Wiązowna i ustanowiona nagroda „Złoty Wiąz”. Nie tylko inwestycje, edukacja czy wsparcie firm zaprzątają uwagę wójta. Stawia on też na zdrowy styl życia. Od wielu lat jest zaangażowany w organizację sztandarowego wydarzenia gminy – Półmaratonu Wiązowskiego, którego tradycja jest kultywowana od 44 lat. Wójt sam biega. To kolejne hobby, zaraz po samorządzie, które daje mu radość, a jednocześnie pomaga szerzyć zdrowe zainteresowania wśród mieszkańców.

Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

M.in. za uruchomienie 3 największego systemu roweru miejskiego w Europie i jego integrację z transportem publicznym oraz wdrożenie innowacyjnego systemu transportu GZM.

Sebastian Grabowski, Prezes fundacji ArchitectsPL; Twórca kanału „Miasto Miasto”

Pełne uzasadnienie

Człowiek oddany idei SmartCity, m.in.:

  • Prezes fundacji ArchitectsPL (Fundacja jest prekursorem i liderem OPEN DATA obecnie utrzymuje i rozwija platformy Open Data dla 43 Miast w Polsce, Fundacja jest również wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa, dzięki zorganizowanej największej światowej lekcji o Nowych Technologiach w Smart City w 2019 roku, rekord ten fundacja ustanowiła wspólnie z samorządami Litwy)

  • Twórca kanału YouTube „Miasto Miasto” (link), jedyny taki format promujący Smart City w Polsce.
  • Jest Ekspertem Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji ds. Smart City.
  • Jest twórcą oraz kierownikiem pierwszych w Polsce studiów MBA Smart City w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej, kształcących managerów w tej domenie.
  • W roku 2021 otrzymał wyróżnienie specjalne redakcji MIT Sloan Management Review Polska oraz ICAN Institute w kategorii Odpowiedzialna Technologia - Mistrz Innowacyjnej Transformacji za projekt – Transformacja miasta Bolesławiec w Smart City - wdrożenie ekosystemu inteligentnych rozwiązań usprawniających zarządzanie infrastrukturą miejską.
  • Za promowanie idei inteligentnych miast w projektach edukacyjnych z najmłodszymi został Laureatem „Listy 100 w roku 2021” przyznawanej przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce ("Lista 100” to listy 100 osób, które w sposób szczególny, swoją aktywnością przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce w roku 2021).
  • Zasłużony krzewiciel idei „open data”, „blockchain” czy zintegrowanych platform IOT i wspierający działania miast we wdrażaniu najnowocześniejszych technologii polepszających życie w miastach.

Marta Zalewska, Dyrektorka Zespołu Programu InPost Green City

Pełne uzasadnienie

Dyrektorka Marta Zalewska i zarządzany przez nią zespół od 3 lat nieustannie współpracuje z samorządami w całej Polsce dzięki Programowi InPost Green City. Nieocenione przywództwo i wkład w projekty związane z inteligentnymi miastami nie tylko przyniosły konkretne rezultaty, ale także zainspirowały innych do działania.

Pod jej kierownictwem zespół InPost Green City buduje most współpracy pomiędzy samorządem a biznesem, pokazując, że współpraca jest nie tylko możliwa, ale też konieczna, szczególnie w zakresie wspólnego przeciwdziałania zmianom klimatycznym w miastach. To dzięki niej zostało zrealizowanych ponad 60 inicjatyw społecznych, ekologicznych i smart, a kolejne są zaplanowane do realizacji w tym roku oraz kolejnych latach. Do najważniejszych inicjatyw należą m.in.:

  • park kieszonkowy w Warszawie,
  • plac zabaw dla mieszkańców Janowa w Łodzi,
  • nasadzenia drzew w Krakowie i Rumi,
  • ogrody deszczowe w Lublinie,
  • ławki solarne w Wyszkowie,
  • konkurs dla dzieci szkół podstawowych w Rzeszowie pt. Zielona Transformacja Twojego Miasta w Minecraft,
  • stypendia dla blisko 40 studentek i studentów w Łodzi, Warszawie i Wrocławiu,
  • sieć ponad 1200 czujników jakości powietrza,
  • wsparcie ochrony lokalnych ekosystemów w Biebrzańskim Parku Narodowym,
  • zazielenienie dachów ponad 300 maszyn Paczkomat® czynnym biologicznie rozchodnikiem,
  • odbetonowanie przestrzeni miejskiej w Częstochowie i Pleszewie,
  • wsparcie inicjatyw promujących badania dot. obszaru eko – Indeks Zielonych Finansów Samorządowych.
Różnorodność tych przedsięwzięć pokazuje innowacyjność i szerokie spektrum działania całego zespołu, po to aby być wzorem dla innych, że jeśli tylko obie strony chcą ze sobą współpracować – jest to jak najbardziej możliwe. W ubiegłym roku rozpoczął się również projekt stref edukacyjnych z zakresu ekologii dla mieszkańców pod nazwą Droga do Green City, w tym roku odwiedzimy 9 miast podczas eventów miejskich. Jest Ambasadorem 4 zielonych funduszy miejskich: Wrocławia, Warszawy, Krakowa i Rzeszowa, a także członkiem grup roboczych w organizacjach pozarządowych, jak np. Lewiatan czy UNEP/GRID Warszawa

Kategoria 2: Smart City powyżej 300 tys. mieszkańców

Warszawa

Pełne uzasadnienie

Warszawa od lat rozwija i podnosi standardy konsultacji społecznych. Nowa platforma konsultacji społecznych (HTTPS://konsultacje.um.warszawa.pl) pozwala na udział w konsultacjach przez Internet. Została zbudowana w oparciu o platformę Decidim, uznawaną za jedno z najlepszych narzędzi do współdecydowania.

Decidim powstał w Barcelonie. W języku katalońskim oznacza „my decydujemy”. Kod źródłowy platformy jest otwarty (open source). Można z niego bezpłatnie korzystać i dostosowywać do potrzeb. Decidim jest używany m.in. w Barcelonie, Helsinkach, Nowym Jorku czy Melbourne. Od połowy 2023 roku o zaletach Decidim mogą przekonać się osoby związane z Warszawą.

Nowa platforma konsultacji społecznych pozwala zgłaszać opinie, potrzeby i pomysły w sprawach ważnych dla miasta. Platforma umożliwia zabieranie głosu w ramach trwających konsultacji, wypełnianie ankiet oraz formularzy z pytaniami otwartymi, zaznaczanie punktów na interaktywnej mapie, zadawanie pytań ekspertom lub pracownikom urzędu, a także proponowanie zmian do konsultowanych projektów dokumentów. Obserwując wybrane konsultacje, użytkownik otrzymuje powiadomienia o kolejnych etapach, raporcie końcowym oraz efektach konsultacji. Warszawa od lat rozwija i podnosi standardy konsultacji społecznych, które są ważną częścią procesu decyzyjnego w mieście.

Naszą platformę wdrożyliśmy wspólnie z polską spółką Atende, z którą rozwinęliśmy oryginalne oprogramowanie. Zmodyfikowany kod źródłowy aplikacji opublikowaliśmy na platformie Github, aby mógł służyć innym polskim samorządom we wdrażaniu podobnych rozwiązań. Od połowy 2023 roku przeprowadziliśmy na platformie już ponad 70 procesów konsultacyjnych. Dzięki cyfryzacji procesu konsultacji pobudzamy aktywność mieszkańców, zwiększamy i ułatwiamy ich zaangażowanie we współtworzenia Warszawy. Zgodnie z ideą smart city oraz polityką cyfrowej transformacji Warszawy.

Kolejnym ważnym projektem w Warszawie jest modernizacja systemu Veturilo. Warszawski Rower Publiczny, to system wypożyczalni rowerów miejskich w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego. To jeden z największych systemów rowerów publicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, który zyskał uznanie międzynarodowe, okrzyknięty przez "USA Today" jako dziesiąty najlepszy na świecie już w 2013 roku. W 2023 roku system przeszedł gruntowną modernizację, integrując tradycyjne rozwiązania z technologią cyfrową. Po latach eksploatacji rowerów III generacji, w zeszłym roku 3000 rowerów IV generacji, w tym 300 elektrycznych, zostało udostępnionych mieszkańcom. Zniesiono elektrozamki, zastępując je blokadą typu „o-lock” montowaną na tylnym kole, umożliwiającą bezpieczny postój bez kończenia wypożyczenia. Dodano możliwość zwrotu roweru poza dedykowanymi stacjami, za opłatą, przy specjalnych stojakach ZDM. Dla wygody użytkowników stworzono dedykowaną aplikację, umożliwiającą wypożyczenie roweru poprzez skanowanie kodu QR. Firma Nextbike, operator systemu, zelektryfikowała ponadto flotę serwisową rowerów Veturilo i zmieniła proces ich serwisowania, realizując 70% napraw na ulicach. To nie tylko przyspieszyło obsługę i dostępność rowerów, lecz także zmniejszyło ślad węglowy, wspierając ekologiczne cele miasta. W 2023 roku liczba wypożyczeń sięgnęła 4 910 240 razy, wzrastając o milion w porównaniu z rokiem poprzednim. System odnotował rekordową średnią wypożyczeń na rower – 5,62 razy na dzień, wzrost o 131% w porównaniu z latami 2020-2022. Wprowadzenie rowerów elektrycznych przyczyniło się do niemal 19% wszystkich wypożyczeń. Dzięki tym technologicznym zmianom, Warszawa, wspierana przez Nextbike, doskonale wpisuje się w ideę smart city, budując innowacyjne, ekologiczne i przyjazne przestrzenie miejskie. Veturilo stanowi modelowy przykład roli roweru publicznego w budowaniu efektywnego, innowacyjnego i ekologicznego systemu transportu miejskiego w miastach przyszłości.

A także za stworzenie ekosystemu miejskich centrów biznesu. Po auspicjami Miasta Stołecznego Warszawa powstała sieć ogólnomiejskich i lokalnych centrów wsparcia przedsiębirczości. Prowadzone przez urzędy dzielnic m.st. Warszawy lub biura urzędu m.st. Warszawy przestrzenie dla osób przedsiębiorczych oferujące bezpłatnie wsparcie w zakładaniu, prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej. Oferują wartościowe wsparcie merytoryczne w formie informacji, szkoleń, doradztwa czy networkingu. Często oferują również przestrzeń do pracy w formule hot-desków, biurek lub sal spotkań po preferencyjnych cenach lub za darmo. W skład ekosystemu wchodzą: Centrum Przedsiębiorczości Smolna, Centrum Kreatywności Targowa, Bielański Integrator Przedsiębiorczych, Wawerski Integrator Przedsiębiorczości, Ursyn Lab – Przedsiębiorczy Ursynów, 4P Prasko Południowa Przestrzeń Przedsiębiorczych, Żoliborska Strefa Przedsiębiorczych, Klub Przedsiębiorców Dzielnicy Targówek.

Gdańsk

Pełne uzasadnienie

Gdańsk wyróżnia się innowacyjnym podejściem do rozwoju inteligentnych rozwiązań miejskich, czego najlepszym przykładem jest Projekt GeoGdańsk. Jest to platforma ustandaryzowanych danych przestrzennych, wypracowana na bazie konsolidacji danych z różnych wydziałów i jednostek w jedną miejską bazę danych przestrzennych.

W ramach projektu dostarczono aplikacje użytkowe wspierające procesy wewnętrzne oraz kompleksową informację do mieszkańców, dostępną pod adresem geogdansk.pl. GeoGdańsk to prawdziwy, nietypowy w samorządzie projekt, w którym w zespole brali oddelegowani tylko do projektu pracownicy merytoryczni z zarządzającym kierownikiem projektu, Komitetem Sterującym i Radą Programową GeoGdańsk. A każda dana ma przypisanego, odpowiedzialnego gospodarza, z którego danych korzystają mieszkańcy i pracownicy. GeoGdańsk wprowadza więc innowacyjną w samorządzie organizację danych.

Aplikacja dostępna pod adresem: https://geogdansk.pl

O GeoGdańsku pisali m.in.:

Lublin

Pełne uzasadnienie

Lublin – miasto smart, które opracowało Strategię Lublin 2030 przy zaangażowaniu około 15 tys. osób.

Strategia powstała w ramach projektu „Wymyślmy wspólnie Lublin. Partycypacyjnie tworzymy inteligentną Strategię Lublin 2030”, zrealizowanego z wykorzystaniem dotacji w wysokości 2,4 mln zł, jaką Gmina Lublin otrzymała w konkursie zorganizowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej „Human Smart Cities. Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców” oraz wkładu własnego – ponad 250 tys. zł.

Strategia Lublin 2030 jest wynikiem przedsięwzięcia zrealizowanego w wyjątkowej jak na warunki polskich samorządów skali oraz skutecznego zastosowania modelu partycypacyjno-eksperckiego wykorzystującego kombinację narzędzi deliberacyjnych oraz technik eksperckich, w tym metody analizy strategicznej. Skuteczne okazało się podejście, w którym trzonem i siłą napędową zespołu pracującego nad strategią są urzędnicy, wspomagani przez ekspertów, wypracowujący rozwiązania z traktowanymi na równych zasadach mieszkańcami, których potrzeby i oczekiwania stanowią źródło wiedzy i inspiracji. W rezultacie powstał dokument, będący syntezą wyobrażeń mieszkańców o przyszłości z planem realizacji konkretnych inicjatyw wpisujących się w potrzeby rozwojowe miasta. U jego podstaw leży solidna analiza potencjałów i zasobów miasta oraz trendów jakie niosą je ku przyszłości. Wypracowane wspólnie rozwiązania poddane zostały w istotnych momentach dyskursowi społecznemu.

Dzięki przedsięwzięciu udoskonalono istniejące inicjatywy w zakresie otwartego rządzenia i wspierania zaangażowania interesariuszy zewnętrznych, a także wprowadzono nowe narzędzia i mechanizmy, które można było pilotażowo przetestować. Wdrożono bardziej innowacyjne i integrujące formy uczestnictwa interesariuszy oraz wypromowano procesy partycypacyjne, które sprzyjają włączeniu społecznemu poprzez zapewnienie, że osoby, których dotyczą decyzje planistyczne, odgrywają kluczową rolę w procesie planowania strategicznego.

Poznań

Pełne uzasadnienie

W zakresie idei Smart City ostatnio najbardziej widoczny ze swoimi działaniami. Bardzo spodobała mi się idea „wychowania” obywateli i prowadzone przez nich spotkania, bardzo ciekawe przedsięwzięcia, to również „Innovators of Tomorrow” czy „Poznań CityLab”. Poznań jest najbardziej widocznym miastem w zakresie krzewienia i wdrażania idei Smart City.

Poznań CityLab podejmuje inicjatywy związane z podnoszeniem kompetencji cyfrowych oraz higieną cyfrową zarówno wśród urzędników jak i mieszkańców. Poza inicjatywą "Innovators of Tomorrow" realizowaną we współpracy z Polish Blockchain Association, prowadzimy innowatorski program "RozwijaAI się - Laboratorium Kompetencji Cyfrowych" dla grupy urzędników.

Kraków

Za systemowe i innowacyjne działania na rzecz wdrażania zarządzania miastem w duchu data-driven management.

Kategoria 3: Smart City od 100 tys. do 300 tys. mieszkańców

Rzeszów

Pełne uzasadnienie

Centrum Operacji Bezpieczeństwa w Rzeszowie jest miejscem, w którym pracuje zespół ds. bezpieczeństwa informacji i stale monitoruje stan bezpieczeństwa, a jednocześnie zapobiega incydentom związanym z bezpieczeństwem cybernetycznym, wykrywa je, analizuje i reaguje na nie. Rzeszowskie Centrum swym zasięgiem obejmuje Miejską Sieć Teleinformatyczną, z której poza Urzędem Miasta korzystają m.in. Zarząd Transportu Miejskiego, Miejski Zarząd Dróg oraz Miejska Administracja Targowisk i Parkingów.

Jest to pierwsza w Polsce tego typu scentralizowana jednostka świadcząca usługi monitorowania, reagowania i zapobiegania cyberincydentom na rzecz podlegających miastu podmiotów. Wdrożony system pozwala na monitorowanie ok. 1200 stacji roboczych oraz ponad 320 serwerów wirtualnych znajdujących się w kilku lokalizacjach. Komórka działa przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Umożliwia całodobowe monitorowanie sieci i szybką reakcję na potencjalne zagrożenia we wszystkich chronionych podmiotach. Koszt Centrum Operacji Bezpieczeństwa to prawie 10 mln zł, z czego prawie 7 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020.

Opole

Pełne uzasadnienie

Inteligentne miasto wykorzystuje Internet Rzeczy (IoT) do gromadzenia danych, a następnie przetwarza je (analiza, AI) wydajnie zarządzając aktywami, zasobami i usługami miejskimi. Koncepcja inteligentnego miasta integruje technologię informacyjną i komunikacyjną (TIK) oraz urządzenia fizyczne podłączone do sieci IoT.

Technologie smart city umożliwia urzędnikom bezpośrednią interakcję zarówno z infrastrukturą społeczną, jak i infrastrukturą miejską w celu poprawy jakości, wydajności i interaktywności usług miejskich, zmniejszając koszty i zużycie zasobów oraz poprawiając komfort życia mieszkańców. Miasto Opole realizując ideę SMART CITY przygotowało komplementarny system składający się z systemów pomiarowych, szkieletowej sieci przesyłowej, systemów analizy danych oraz narzędzi bezpośredniej interakcji z użytkownikami (mieszkańcy, pracujący, uczący się czy turyści). Na powyższe składają się:

OPTYCZNA SIEĆ TELEINFORMATYCZNA OPOLA to wydajna sieć światłowodowa (tzw. sieć generacji NGN/NGA - ang. next generation network/acces), w której węzły rdzeniowe połączone są łączami o przepustowości 10 Gbps, a węzły dostępowe łączami o przepustowości 1 Gbps. Jest to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań tego typu w Polsce.

  • przelot infrastruktury - 62 km;
  • 100 instytucji w tym jednostki administracji oraz oświaty.
CENTRUM PRZETWARZANIA DANYCH w Parku Naukowo-Technologicznego w Opolu uzyskało certyfikację w standardzie Rated 3 wg. normy ANSI/TIA 942. Oznacza to, iż może być poddawane wszelkim rodzajom napraw bez konieczności wyłączania infrastruktury co wspiera działanie operacyjne w systemie 24×7. ANSI/TIA-942 definiuje 4 poziomy dla obiektów Data Center gdzie Rate 1 oznacza najniższy poziom bezpieczeństwa a 4 najwyższy. CPD jako jedyne w Polsce posiada certyfikat Rated 3.

INTELIGENTY SYSTEM TRANSPORTOWY w Opolu łączy technologie informacyjne i komunikacyjne z infrastrukturą transportową oraz pojazdami w celu zwiększenia efektywności procesów transportowych jak i ochrony środowiska naturalnego. System poprawia warunki po- dróżowania, obejmując prywatne i publiczne środki transportu, przyspieszając komunikację, redukując liczbę wypadków drogowych oraz poprawiając bezpieczeństwo.
  • 51 skrzyżowań objętych ITS Opole;
  • 3 000 miejsc parkingowych objętych dynamiczną informacją;
  • 80 kamer rozpoznających tablice rejestracyjne pojazdów; 200 kamer stałopozycyjnych służących do oglądu tarczy skrzyżowania;
  • 20 tablic informacyjnych;
  • doposażenie pojazdów pogotowia i straży pożarnej w urządzenia mobilne nadające priorytet przejazdu
E-KOMUNIKACJA uruchomiona w grudniu 2019 r. jako część projektu „Czysta komunikacja publiczna”. W efekcie powstała elektroniczna platforma zarządzająca oraz sprzedażowa komunikacji miejskiej w Opolu. Głównym celem projektu jest poprawa jakości usług, punktualności oraz ich dostępności w tym:
  • 40 tablic informacji pasażerskiej;
  • 105 biletomatów stacjonarnych jak i mobilnych;
  • 50 000 kart z funkcją elektronicznego biletu;
  • system zarządzania płynnością ruchu na poziomie kierowcy pojazdu komunikacji miejskiej.
MONITORING POWIETRZA do oceny dokładnego rozkładu zanieczyszczeń powietrza, uruchomiony jako jeden z pierwszych w Polsce. Informacje o skali i zmienności zanieczyszczeń pyłowych na terenie miasta oparte są o stacje pomiarowe działające w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska oraz miejskich czujników jakości powietrza. Celem projektu jest m. in. profilaktyka zdrowia oraz pośrednio redukcja zanieczyszczeń. W skład rozwiązania wchodzi:
  • 50 stacji pomiaru powietrza;
  • pomiar zanieczyszczeń ,temperatury, kierunku wiatru oraz wilgotności względnej;
  • badanie zróżnicowania przestrzennego i czasowego zanieczyszczeń powietrza pyłem zawieszonym PM2,5 i PM10;
  • prezentacja danych w serwisie www oraz na urządzeniach mobilnych;
  • kalibracja sieci z pomiarami Państwowego Monitoringu Środowiska.

Gliwice

Za konsekwentne wdrażanie od lat rozwiązań smart city (inteligentny system sterowania ruchem czy innowacyjny system monitoringu wizyjnego, inteligentne parkowanie, a także system monitorowania stanu wód).

Olsztyn

Pełne uzasadnienie

Olsztyn niewątpliwie wpisuje się w standardy inteligentnego miasta, a świadczą o tym nowoczesne inwestycje, które poprawiają jakość życia mieszkańców i przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności miasta. Taką inwestycją jest budowa nowych linii tramwajowych numer 4 i 5. Data zakończenia inwestycji to 31.12.2023r.

W ramach inwestycji zakupiono 6 tramwajów. Są one niskopodłowe, dwukierunkowe, napędzane silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznym, wyposażone w elementy informacji pasażerskiej i biletomat oraz urządzenia klimatyzacyjne. Jednym z innowacyjnych rozwiązań jest estakada wybudowana nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku. Obiekt składa się z ośmiu przęseł. Estakada została wyposażona na obu krawędziach w barieroporęcze energochłonne. Konstrukcję estakady oparto na podporach, posadowionych na palach żelbetowych, zwieńczonych górą ławą fundamentową. Korpusy podpór obiektu stanowią żelbetowe ściany. Dzięki temu, tramwaje poruszające się po estakadzie w żaden sposób nie kolidują z ruchem samochodowym. Funkcjonowanie linii tramwajowych wspomagane jest przez wiele nowoczesnych systemów. Przystanki wyposażone zostały w elektroniczne tablice informacji pasażerskiej, biletomaty i kamery obrotowe. W celu odczytywania natężenia i sterowania ruchem, na skrzyżowaniach zostały zainstalowane kamery stacjonarne i obrotowe. Do zaprojektowanej kanalizacji kablowej przebudowane zostały istniejące oraz wybudowane nowe odcinki kabli światłowodowych i miedzianych, które umożliwią podłączenie projektowanych urządzeń na przystankach i skrzyżowaniach do istniejącego sytemu. Jednym z istotnych elementów była też rozbudowa systemu ITS, w ramach której wykonano rozbudowę dwupasmowej (2G+5G) sieci WiFiMesh. Dzięki zastosowaniu powyższych rozwiązań, wzrosło zainteresowanie transportem zbiorowym. Pomogło to ograniczyć negatywny wpływ transportu indywidualnego na środowisko naturalne.

Rybnik

Pełne uzasadnienie

Rybnik posiada cel strategiczny wdrażania rozwiązań technologicznych polepszających życie miasta. Miasto posiada wdrożony Rybnicki System Informacji Przestrzennej (RSIP) https://www.rsip.rybnik.eu. System ten zostanie wykorzystany do integracji z Portalem Otwartych Danych.

Miasto posiada również swoją zintegrowaną aplikację miejską halo!Rybnik (wszystkie usługi związane z miastem mieszkańcy mają w jednej aplikacji) Aplikacja nie jest tylko aplikacją informującą ale również otrzymujemy od mieszkańców informacje jak np. zgłaszanie problemów, opinie, sondy. Aplikacja jest stale udoskonalana w nowe moduły zgodnie z zapotrzebowaniem jakie jest zgłaszane przez samych mieszkańców. Ostatnia integracja to z karta mieszkańca a w najbliższym czasie z system oddawania odpadów na PSZOK. W najbliższym czasie Miasto Rybnik planuje skaning całego miasta 3D, projekt dot. kamer z AI połączony z badaniem ruchu w mieście i systemem parkingowym i przede wszystkim DANE które z kamer będą spływać do budowy różnych rozwiązań. A także za projekt modernizacji transportu publicznego z wykorzystaniem autobusów wodorowych i elektrycznych wpisujący się w wieloletnią strategię rozwoju miasta. Zakup 20 autobusów wodorowych, druga w Polsce ogólnodostępna stacja wodorowa stawia Miasto Rybnik jako pioniera w transformacji transportu publicznego na zeroemisyjny. Zmieniamy w Rybniku Rybnicki Okręg Węglowy na Rybnicki Okręg Wodorowy. Autobusy wodorowe to same korzyści m.in:

  • zeroemisyjność – w procesie przekształcania wodoru na prąd powstaje tylko para wodna,
  • duży zasięg – nawet do 450 km na jednym tankowaniu,
  • brak rozbudowanej infrastruktury ładowania,
  • niski poziom hałasu,
  • niskie koszty obsługi (bez olejów silnikowych i typowych elementów mechanicznych),
  • bezpieczeństwo ekonomiczne - z uwagi na dodatkowe koszty związane z ETS II od 2027 roku.
Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.

Gdynia

Pełne uzasadnienie

Smart Mapa 3D Gdyni to narzędzie zaprojektowane z myślą o użytkownikach, stawiające na prostotę obsługi. Dzięki wygodnemu interfejsowi, jest znacząco prostsze w obsłudze niż dotychczasowe specjalistyczne mapy.

Docelowo ma integrować wszystkie kluczowe informacje o mieście w jednym miejscu, eliminując potrzebę korzystania z wielu różnych aplikacji. Oprócz standardowych informacji o inwestycjach, wydarzeniach kulturalnych, budżecie obywatelskim, komunikacji czy edukacji, mapa oferuje również warstwy, jak ortofotomapę, potencjał solarny i ukształtowanie terenu w trybie 3D. Tym co wyróżnia nasze rozwiązanie oraz prawdziwą innowacją na tle podobnych wdrożeń w Polsce oraz na świecie, jest możliwość wirtualnego spaceru po inwestycjach. Podobnie jak w grach komputerowych, użytkownik w 3-osobie może swobodnie poruszać się z poziomu mapy po dokładnych modelach 3D zarówno zrealizowanych, jak np. planowanych inwestycji, bez konieczności instalowania dedykowanego oprogramowania. Dostarczone narzędzie, pozwala dodatkowo urzędnikowi na zmianę awatara na np. rowerzystę czy osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim, w zależności od inwestycji czy celu konsultacji. Spacer 3D po inwestycji powstał w odpowiedzi na często zadawane przez mieszkańców pytania o wpływ inwestycji na ich miejsce zamieszkania oraz okolicę. Nie każdy z nas dysponuje wyobraźnią przestrzenną, a tym samym potrafi na podstawie rysunków technicznych naniesionych na kartę wyobrazić sobie ostateczny kształt inwestycji. Dzięki modelom 3D, mieszkańcy mogą lepiej zrozumieć planowane zmiany, co pozwala na aktywne uczestnictwo w procesie decyzyjnym i wyrażanie swoich opinii. Korzystanie z modeli 3D umożliwia dokładniejszą analizę danych i symulowanie różnych scenariuszy, co przekłada się na lepsze planowanie przestrzenne i unikanie niepotrzebnych kosztów. Realistyczne wizualizacje przyciągają uwagę potencjalnych mieszkańców i turystów, wspierając rozwój gospodarczy i innowacyjność miasta. Wideo: https://shorturl.at/dmuF4

Cyfrowy Asystent Mieszkańca - moduł w aplikacji gdynia.pl – umożliwiający mieszkańcom przesyłanie zgłoszeń bezpośrednio do służb miejskich.

Twój osobisty Asystent, który ułatwić Ci kontakt ze służbami miejskimi w Gdyni. Zaloguj się do aplikacji i w kilku prostych krokach prześlij zgłoszenie dotyczące nieprawidłowości w funkcjonowaniu elementów infrastruktury i przestrzeni publicznej Miasta Gdyni. My się nim zajmiemy. Dzięki powiadomieniom będziesz mógł śledzić postęp w swojej sprawie.

Kategoria 4: Smart City od 30 tys. do 100 tys. mieszkańców

Świnoujście

Za działania mające na celu wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem.

Ostrów Wielkopolski

Pełne uzasadnienie

Jednym z działań w zakresie zrównoważonego transportu z obszaru „Smart City” podejmowanym przez Miasto Ostrów Wielkopolski, w trosce o komfort podróżnych, ale i czyste powietrze, jest inwestycja w niskoemisyjny transport. W 2017 roku w Ostrowie Wielkopolskim rozpoczęła się „era elektromobilności” (jako pierwsze miasto w Wielkopolsce).

Miasto zrealizowało projekt za kwotę 63 mln złotych, z czego 46 milionów zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. W ramach zadania zakupiono w sumie 10 elektrycznych autobusów, które kursują na terenie ARO. Autobusy są zasilane ekologiczną energią wytwarzaną w Ostrowskim Zakładzie Ciepłowniczym z biomasy. Projekt ten obejmuje również System Informacji Pasażerskiej, stacje roweru miejskiego, stacje ładowania samochodów elektrycznych. Ostrowskie rozwiązanie – w momencie jego wdrożenia - było pierwszym tego typu w Wielkopolsce.

Ostrów Wielkopolski ma obecnie 16 autobusów elektrycznych.

- Miasto inteligentne to także miasto bezpieczne energetycznie. W myśl tej idei, od 2018 roku w Ostrowie Wielkopolskim realizowany jest projekt: Ostrowski Rynek Energetyczny (ORE), który ma zapewnić Ostrowowi Wielkopolskiemu samowystarczalność energetyczną. To innowacyjny i wielowymiarowy projekt lokalnej energetyki. Od początku powstania Ostrowskiego Rynku Energetycznego głównym założeniem jest produkcja i dostarczanie własnej, tańszej, „zielonej” energii do firm i mieszkańców z terenu Ostrowa Wielkopolskiego. Szczególnym elementem ORE jest współpraca na linii samorząd – sektor komunalny – przedsiębiorcy – mieszkańcy. ORE ma za zadanie stworzyć miejski system energetyczny, który jest zgodny z duchem zmian w energetyce europejskiej, prowadzących do przejścia od modelu scentralizowanego do modelu energetyki rozproszonej, obywatelskiej.

Kalisz

Miasto wdrożyło najnowocześniejszy system zarządzania infrastrukturą oświetleniową w Europie Środkowo-Wschodniej, dzięki której jako pierwsze w Polsce mogło indywidualnie i bezpośrednio sterować ta infrastrukturą oraz „podpinać do niej” kolejne urządzenie Smart City.

Ełk

Za aktywne przejścia dla pieszych Smart Pass i ścieżki dla rowerów Smart Pass Bike.

W 2023 roku w Ełku zrealizowano modernizację infrastruktury pieszej i rowerowej na szeregu przejść i przejazdów przez ulicę.

W ramach zadania wykonano nowe oznakowanie oraz zamontowano aktywne, punktowe elementy świetlne ostrzegające o zbliżaniu się pieszego lub rowerzysty do przejścia albo przejazdu rowerowego. Zamontowano również nowe oznakowanie pionowe. Zadanie zrealizowane jest w ramach projektu badawczego prowadzonego przez firmę EUROASFALT Sp. z o.o., która uzyskała dofinansowanie z funduszy zewnętrznych na montaż 8 inteligentnych przejść dla pieszych i 8 inteligentnych ścieżek rowerowych na terenie miasta Ełku. Wkład własny miasta Ełk to kwota ok. 60 tys. złotych, z której sfinansowano dokumentację techniczną branży elektrycznej i projekty organizacji ruchu. Całkowity koszt zadania to kwota ok.1 mln złotych.

Film https://youtu.be/aW1GkO3b4nY

Kategoria 5: Smart City do 30 tys. mieszkańców

Giżycko

Pełne uzasadnienie

Miasto Giżycko wprowadziło szereg e- usług i rozwiązań online skierowanych do mieszkańców oraz turystów. Są to usługi zarówno administracyjne jak i społeczne (pozaadministracyjne) skupione na responsywnej stronie – portalu miasta: www.gizycko.pl, m.in:

  1. system drogi: http://www.drogi.gizycko.pl/
    • informujący o usterkach i utrudnieniach na drogach, ale również dający możliwość zgłaszania przez mieszkańców takich zdarzeń na drogach
    • zawierający interaktywna mapę drogową ze ścieżkami rowerowymi, strefa płatnego parkowania, itp.
  2. elektroniczne usługi publiczne objęte zrealizowanym projektem "Cyfrowe Mazury"- https://gizycko.pl/cyfrowe-mazury-czyli-elektroniczne-uslugi-publiczne/
  3. Platforma Dialogu Społecznego – https://gizycko.pl/platforma-dialogu/
  4. System Teleopieki – https://gizycko.pl/teleopieka/
  5. Eko Miasto – https://gizycko.pl/eko-miasto/
  6. Usługi komunalne – https://gizycko.pl/e-cmentarz/
  7. System elektronicznej obsługi organizacji pozarządowych
  8. Giżycka Karta Mieszkańca – https://gizycko.pl/gizycka-karta-mieszkanca/

Gmina Baćkowice

Pełne uzasadnienie

Energia Przyszłości: Rozwój zrównoważonej gospodarki w Gminie Baćkowice dzięki technologii IoT. Przedsięwzięcie PFU „Budowa instalacji PV, zastąpienie źródeł ciepła niskoemisyjnymi oraz inteligentne zarządzanie gospodarką energetyczną budynków użyteczności publicznej” w Gminie Baćkowice to wsparcie dla zielonej transformacji gmin poprzez wykorzystanie Internetu Rzeczy (IoT) w inteligentnym zarządzaniu energią elektryczną.

Dzięki systemowi OMNITORUS, rozwiązaniu firmy Apator Rector, wykorzystującego w swoich komponentach nośniki informacji (karty SIM firmy Plus), gmina ma możliwość zbierania, analizy i sterowania zużyciem energii w czasie rzeczywistym. System umożliwia skuteczne monitorowanie i optymalizację zużycia energii elektrycznej w budynkach użyteczności publicznej poprzez zbieranie danych minutowych, dobowych i rozliczeniowych. To pozwala na identyfikację obszarów wymagających optymalizacji oraz wprowadzenie oszczędności. W systemie wprowadzono 56 pomiarów w 14 obiektach. Wdrażając inteligentny system zarządzania energią, Gmina Baćkowice przyczynia się do redukcji emisji CO2 poprzez promowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii i efektywnego gospodarowania nią. Fotowoltaika, pompy ciepła, magazyn energii i stacje ładowania pojazdów elektrycznych, wspierane przez system OMNITORUS, stanowią krok do zrównoważonej energii dla społeczności lokalnej. System umożliwia bieżący podgląd parametrów, takich jak aktualne: zużycie energii elektrycznej w obiektach, produkcję energii przez instalacje fotowoltaiczne oraz zużycie energii przez pompy ciepła. W przypadku przekroczenia zadanego progu poboru mocy generowany jest alarm, umożliwiający szybką reakcję i zapobieżenie problemom. Dzięki temu podejściu, Gmina Baćkowice staje się przykładem nowoczesnej i odpowiedzialnej społeczności, dbającej o środowisko i komfort życia mieszkańców, zwiększając autokonsumpcję energii z odnawialnych źródeł oraz optymalizując jej wykorzystanie w budynkach użyteczności publicznej.

Pruszcz Gdański

Za szerokie działania na rzecz wdrażania rozwiązań cyfrowych i transformację cyfrową procesów jak np. wdrażanie uchwały krajobrazowej, karta miejska, zarządzanie zasobami miasta.

Nakło nad Notecią

Pełne uzasadnienie

Nakło nad Notecią jako przykład średniego miasta , które rozwija się i wdraża innowacyjne rozwiązania, których celem jest uczynienie miasta miejscem przyjaznym do życia dla wszystkich jego mieszkańców. Założenie to można osiągnąć, gdy współautorami pomysłów i projektów, a także ich odbiorcami są mieszkańcy.

Szeroko pojęta partycypacja społeczna była więc elementem wszystkich realizowanych działań, na każdym etapie projektu pn. „Zintegrowane działania partycypacyjne realizowane przy użyciu nowych technologii na rzecz redukcji emisji komunikacyjnej w Nakle nad Notecią”. Udowadniamy, że średnie miasto również może dokonywać wielkich zmian i być Human Smart City.
-"NAKIELSKI ROWER" to 50 rowerów miejskich w tym 5 z fotelikami dziecięcymi, 10 stacji na terenie miasta z totemem informacyjnym. Wypożyczenie roweru umożliwia aplikacja mobilna. Darmowe użytkowanie roweru przez pierwsze 20 minut ułatwia przemieszczanie się po mieście.
-Zielona ściana z roślinami antysmogowymi, usytuowana przy jednej z najbardziej ruchliwych ulic w mieście. Zyskała nie tylko estetyka otoczenia, ale poprawiła się jakość powietrza, które jest oczyszczane. O rośliny dba automatyczny system nawadniania. Dodatkowo efektem jest redukcja hałasu, zwiększenie bioróżnorodności, intensyfikacja obiegu wody, redukcja efektu miejskiej „wyspy ciepła”. Stanowi ona dodatkowy zielony element w architekturze miejskiej.
-Wolnostojąca stacja szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych AC/DC o mocy 50KW, wyposażonych w standardowe wtyczki CCS-2 oraz CHAdeMO JEVS/G105 v.1.0. Stacja jest ważnym punktem na mapie województwa kujawsko-pomorskiego dla podróżujących użytkowników aut elektrycznych.
-Nakielska Aplikacja Mobilna -narzędzie IT, za pomocą którego mieszkańcy mogą komunikować się z samorządem. NAM oferuje dostęp do informacji, kontaktu z gminą – funkcjonalności zgłaszania różnych zdarzeń, dostęp do harmonogramu odbioru odpadów komunalnych z możliwością otrzymywania powiadomień.

Gmina Wiązowna

Pełne uzasadnienie

Wysokie koszty utrzymania nieefektywnego oświetlenia oraz chęć poprawy jego jakości sprawiły, że Gmina Wiązowna zdecydowała się wdrożyć w życie innowacyjny projekt „Oświetlić Gminę Wiązowna”, wykorzystując sprawdzoną już na swoim terenie formułę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Jego celem była nie tylko poprawa stanu technicznego i rozbudowa infrastruktury, ale obniżenie zużycia energii oraz kosztów utrzymania sieci. Przed rozpoczęciem projektowania sieci przeprowadzono konsultacje społeczne. Wpłynęło 57 wniosków, które uwzględniono przy opracowaniu poszerzonego zakresu planowanej inwestycji. Gmina podpisała w 2022 r. umowę z firmą ECM ENERGIA S.A., która ma doświadczenie we wdrażaniu i realizacji tego typu przedsięwzięć. Całkowity koszt to 32 841 426,60 zł. W ciągu 18 miesięcy powstało 4 451 nowoczesnych latarni ulicznych LED. Wymieniono 2 667 starych sodowych na nowe i dobudowano 1 784 wraz z systemem sterowania, który posłuży do zarządzania tym oświetleniem. Koszt jednego punktu to tylko 5 145,65 zł. Projekt zakłada także możliwość połączenia z innymi systemami, np. monitoringiem wizyjnym. Pomimo dodatkowej rozbudowy, zużycie energii elektrycznej spadnie o ok. 36% w stosunku do obecnego, gdyż moc ponad 2600 starych lamp była wyższa niż łączna moc 4451 nowych lamp LED. Realizując tak innowacyjną inwestycję, Gminie Wiązowna zależało, aby dostosować projekt do aktualnych oraz przyszłych potrzeb tak, by w jak największym stopniu spełnić oczekiwania mieszkańców oraz nie oświetlać niezamieszkałych i znikomo użytkowanych ciągów komunikacyjnych. Dzięki inteligentnemu systemowi sterowania można ograniczać zużycie energii, np. przez dostosowanie intensywności światła do warunków pogodowych czy natężenia ruchu. Rozwiązanie pozwala na dostosowanie poziomu oświetlenia drogi do rzeczywistych potrzeb. Dzięki temu np. rzadko uczęszczane drogi oświetlane są, gdy pojawi się na nich pieszy. System zarządzania pozwala na pełną kontrolę i monitoring pracy nawet jednego punktu.

Kategoria 6: Dostawca rozwiązań Smart City*

InPost

Pełne uzasadnienie

Programem skupiającym w Grupie InPost kompleksowe rozwiązania dla miast jest Program InPost Green City, w którym obecnie uczestniczy 60 miast, a dzięki któremu JST mogą korzystać z wprowadzonych przez nas rozwiązań oraz liczyć na wsparcie własnych działań.

  • urządzenia Appkomat, dzięki zmniejszeniu liczby komponentów (np. rezygnacja z ekranu) pobierają o 40% mniej energii i zmniejszają zanieczyszczenie światłem.
  • zasilanie maszyny fotowoltaiką, dzięki czemu Appkomat jest autonomiczny i posiada regulację oświetlenia, zaś maszyna standardowa wyposażona w zestaw hybrydowy pozwala na oszczędność energii o 50-80% w skali roku.
  • rozbudowa do ponad 1200 szt. sieci czujników powietrza na maszynach Paczkomat®, z których dane są dostępne dla klientów oraz miast partnerskich, dzięki czemu możliwe są zwiększanie świadomości oraz edukacja.
  • rozbudowa floty elektrycznej do 1000 samochodów (największa e-flota w Polsce), przyczyniając się do zmniejszenia zanieczyszczeń oraz wspierania prac nad SCT.
  • wdrożenie, jako pierwsza w Polsce firma kurierska, „zielonych dachów” i zazielenienie ponad 300 urządzeń Paczkomat®, dzięki czemu niwelowana jest temperatura maszyny oraz wspierana jest mała retencja.
  • wspólnie z miastami rozbudowywana jest sieć ładowarek dla samochodów elektrycznych (Łódź, Wrocław).
  • wspieranie działalności miast w obszarze smart (konkurs w Rzeszowie „Zielona transformacja twojego miasta w Minecraft”, zakup czujników gleby w Krakowie, zakup 6 ławek solarnych w Wyszkowie) oraz NGO (Green Innovations Challenge).

DPD

Za największą w Polsce flotę rowerów cargo wykorzystywaną w logistyce miejskiej.

Nextbike

Pełne uzasadnienie

Systemy rowerów publicznych stanowią ważny wkład w rozwój inteligentnych, zrównoważonych i przyjaznych miast. Firma Nextbike, poprzez swoje innowacyjne podejście do transportu miejskiego, jest jednym z tych dostawców systemów transportowych, który doskonale wpisują się w koncepcję smart city 4.0, czyli miasta w którym rozwój nowoczesnych technologii idzie w parze z realizacją celów zrównoważonego rozwoju.

Firma wdrożyła nowe systemy rowerów publicznych czwartej generacji, które integrują tradycyjne rozwiązania transportowe z cyfrowymi technologiami. Wprowadzenie takich innowacji jak blokada typu „o-lock” czy dedykowana aplikacja mobilna do wypożyczania rowerów w kilkunastu miastach Polski m.in. Warszawa, Wrocław, Łódź przyczynia się do usprawnienia procesu korzystania z usług transportowych oraz zwiększenia dostępności dla mieszkańców. Nawet podróżując między miastami użytkownik może korzystać z jednego konta i wypożyczać rowery.

Rozwój systemów rowerów publicznych Nextbike wspiera obecnie również ideę multimodalności transportu, umożliwiając mieszkańcom łatwe przejście między różnymi środkami transportu publicznego, co sprzyja redukcji korków drogowych i poprawie płynności ruchu w mieście. Takie projekty Nextbike jak Metrorower dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy Łódzki Rower Publiczny stanowią flagowe przykłady integracji rowerów z transportem publicznym. Nextbike rozwinął ponadto procesy big data, dzięki którym gromadzi i analizuje coraz więcej danych miejskich, które pomagają z kolei efektywnie optymalizować działania zarówno pod kątem biznesowym, jak i klimatycznym. Część danych we współpracy z miastami dostępna jest na platformach open data i pozwala na tworzenie nowych rozwiązań dla mieszkańców. Dzięki analizie części z tych danych firma wypracowała m.in. nowy model serwisowania rowerów, ponad 70 proc. działań realizując bezpośrednio na ulicach. Dzięki temu zwiększa się dostępność rowerów, efektywność systemu, a także redukcja własnych emisji CO2.

Fortum

Pełne uzasadnienie

Smart City to wykorzystanie technologii ICT, zrównoważony rozwój, partycypacja obywateli, bezpieczeństwo publiczne, poprawa mobilności, ale może przede wszystkim efektywność energetyczna. A w tym my dokładamy swoją cegiełkę do Smart City codziennie. W Fortum jesteśmy zmianą. Jesteśmy bezpiecznym i inspirującym miejscem pracy dla blisko 5 000 naszych pracowników.

Fortum to nordyckie przedsiębiorstwo energetyczne. Jesteśmy jednym z najczystszych producentów energii w Europie, a naszym działaniom przyświecają ambitne cele środowiskowe. Niezawodnie wytwarzamy i dostarczamy czystą energię oraz wspieramy przemysł w dekarbonizacji procesów i w rozwoju. Zadeklarowaliśmy, że do 2027 roku wyjdziemy w Polsce z węgla. Już dziś nasza podstawowa działalność w krajach nordyckich obejmuje efektywne wytwarzanie energii bez emisji CO2 oraz niezawodne dostawy energii elektrycznej oraz ciepła sieciowego dla klientów indywidualnych i biznesowych. W Polsce przodujemy w wytwarzaniu ekologicznego ciepła i wdrażaniu nowoczesnych technologii, jak m.in. Wrompa we Wrocławiu, kotły fluidalne zasilane paliwem: węglowym, biomasowym czy alternatywnym RDF. Fortum dystrybuuje ciepło w trzech lokalizacjach w Polsce: Wrocławiu, Częstochowie i Płocku, zaś produkuje ciepło i energię elektryczną w dwóch lokalizacjach: Częstochowie oraz Zabrzu. Ciepło z elektrociepłowni w Zabrzu, trafia również do mieszkańców Bytomia. Przyczyniliśmy się do emisji CO2 w Zabrzu o 33% a w Częstochowie o aż 1,5 mln ton Co2.

Kategoria 7: Smart City Solution*

Aplikacja Opole+ -Comarch

Pełne uzasadnienie

Opole+ to jedyne w Polsce narzędzie integrujące wszystkie główne usługi świadczone mieszkańcom miasta. To aplikacji mobilna (Android, iOS) oraz serwis internetowy dla komputerów desktop z kompleksowym dostępem do usług miejskich.

System udostępnia elektroniczne płatności w kluczowych obszarach funkcjonowania miasta, integrując prawie 20 podmiotów, m. in.: komunikacja, zdrowie, sport, rekreacja i kultura. Aplikację wyróżnia ergonomiczność oraz automatyzacja sprzedaży, dzięki sieci 600 nadajników na terenie Opola. Modułowa budowa systemu umożliwia swobodny rozwój aplikacji w tym o usługi typu e-urząd.

Usługi:
- zakup usług:
Ogród Zoologiczny;
lodowisko „Toropol” - zakup biletu, wynajęcie tafli w wybranym terminie;
pływalnia „Akwarium” - zakup biletu, wynajęcie torów w wybranym terminie;
pływalnia „Wodna Nuta” - zakup biletu, wynajęcie torów w wybranym terminie;
pływalnia „Błękitna Fala” - zakup biletu, wynajęcie torów w wybranym terminie;
komunikacja miejska - zakup biletów jednorazowych oraz okresowych;
strefa parkowania - opłata oraz nawigowanie do miejsca parkingowego;
Ochrona zdrowia - 6 przychodni, 8 specjalizacji

- karty:
Opolski Senior;
Opolska Rodzina;

  • rezerwacja i śledzenie usługi dowozu osób niepełnosprawnych
  • rezerwacja i śledzenie usługi wywozu odpadów wielkogabarytowych
  • sonda miejska
  • moduł zgłoszeniowy - umożliwia zgłoszenie informacji dotyczących uszkodzeń, dewastacji, dróg, komunikacji, porządku, bezpieczeństwa i innych
  • integracja z węzłem krajowym w obszarze identyfikacji użytkownika jak i logowania
Główne funkcjonalności:
  • elektroniczne płatności (BLIK, karta, przelew)
  • mapa zajętości miejsc parkingowych
  • automatyczne wykrywanie POI
  • tablice przystankowe oraz wykrywanie przystanków
  • priorytetowe oraz alarmowe informacje
  • nawigowanie po istotnych punktach w mieście
  • najnowsze aktualności i wydarzenia
  • personalizacja usług
spersonalizowane oferty zakupowe oparte o preferencje użytkowników
  • łatwa rozbudowa oferty;
  • integracja z platformą e-PUAP poprzez Węzeł Krajowy;
  • aplikacja stanowi odpowiednik karty turystycznej udostępniając pełną ofertę kulturalną Opola, moduł nawigacji po mieście oraz POI;
  • automatyzacja sprzedaży - w ramach systemu Opole+ funkcjonuje prawie 600 beaconów tj. nadajników komunikujących się bezpośrednio z telefonem użytkownika. Beacony znajdują się m.in. na: wiatach przystankowych, autobusach, parkometrach, obiektach sportowych, obiektach turystycznych, obiektach rekreacji; obiektach użyteczności publicznej. Użytkownik znajdując się w pobliżu nadajnika, otrzymuje spersonalizowaną ofertę zakupu np. biletu komunikacji miejskiej czy wejścia do ZOO w oparciu o dotychczasowe preferencje, skracając operację zakupu do niezbędnego minimum. Funkcjonalność ta umożliwia również automatyczny odczyt numeru bocznego autobusu.
Cechy:
  • ergonomia obsługi;
  • wersje językowe PL, UA, EN, DE;
  • modułowość i łatwość rozbudowy o kolejne funkcjonalności.

Smart Point - Dasoft Technologies

Pełne uzasadnienie

Smart Point to pierwsze tak wszechstronne urządzenie pełniące rolę centrum informacyjno-obsługowego zamkniętego w imponującej bryle, która doskonale komponuje się z krajobrazem miejskim i urokliwymi przestrzeniami miasteczek. Powierzchnia miast Unii Europejskiej z roku na rok powiększa się, a wraz z nią rośnie poziom skomplikowania infrastruktury miejskiej.

Smart Point rozwiązuje ten problem niezależnie od lokalizacji ułatwiając codzienne życie mieszkańców, jak i odwiedzających turystów. Urządzenie oferuje szeroki wachlarz możliwości jakimi są funkcje płatnicze ułatwiające zakup biletów komunikacji miejskiej oraz biletów na wydarzenia kulturalne, a wszystko w możliwie najwygodniejszy sposób za pomocą płatności kartą lub BLIKiem; informacja turystyczna i przewodnik miejski gromadzący najważniejsze dane w lokalizacji, a za pomocą jednego kliknięcia możemy znaleźć informację o jednostkach urzędowych, zabytkach, hotelach i restauracjach; darmowy dostęp do Internetu dla każdego użytkownika będącego w zasięgu łączności Wi-Fi; system SOS umożliwiający natychmiastowe wezwanie pomocy w nagłych wypadkach. Podczas użycia tej funkcji służby ratunkowe automatycznie zostaną powiadomione o lokalizacji zgłoszenia; całodobowy monitoring wizyjny wyposażony w kamerę o kątach widzenia 180° z termowizją zwiększający bezpieczeństwo publiczne; informacje o natężeniu ruchu usprawniające planowanie podróży i unikanie korków ulicznych; informacje o jakości powietrza mające kluczowe znaczenie dla zdrowia publicznego, zważywszy na fakt, iż dane są podawane w czasie rzeczywistym z dokładnością do 99,9%; punkty ładowania urządzeń mobilnych. Nasze zaangażowanie w budowanie miast lepszego jutra jest krokiem naprzód w kierunku bardziej zintegrowanej i technologicznie zaawansowanej przestrzeni miejskiej. W najbliższej przyszłości zbudujemy i zainstalujemy ponad 100 urządzeń Smart Point na terenie polskich miejscowości przyczyniając się do poprawy jakości życia https://www.smartpoint.pl

Bojka analityczna do zdalnego pomiaru jakości wody - T-Mobile Polska

Pełne uzasadnienie

Zaawansowana bojka analityczna jest wyposażona w szereg sensorów mierzących różnorodne parametry wody: temperaturę, pH, przewodność i stężenie zawiesin, rozpuszczony tlen i inne substancje, w tym azotany. Dzięki obserwacji tych parametrów możliwa jest pełna wykrywalność zdarzeń związanych z zagrożeniem zanieczyszczenia wód.

W odpowiedzi na rosnące potrzeby planowane jest dalsze rozszerzenie listy wskaźników, które możemy też dodać w zależności od zgłoszonych potrzeb. System składa się z trzech warstw: sensorycznej (moduł komunikacyjny, czujniki i automatyka), systemowej (platforma IoT, która pobiera i przetwarza dane w czasie rzeczywistym) i warstwy komunikacyjnej (sieć T-Mobile). Dane przesyłane są w czasie rzeczywistym do aplikacji mobilnej, która umożliwia zarządzanie nimi i monitoring. Użytkownicy mogą dostosowywać ustawienia systemu, w tym częstotliwość pomiarów oraz wartości progowe, których przekroczenie inicjuje wysyłanie alertów. Atutem bojki jest jej zasilanie solarne, co sprawia, że jest rozwiązaniem ekologicznym, a dodatkowo nie wymaga częstego serwisowania.

System zaprojektowano z myślą o skalowalności i elastyczności, co pozwala na szybką adaptację do nowych wyzwań ekologicznych. Znajduje zastosowanie w różnorodnych środowiskach wodnych, zarówno w jeziorach, morzach czy oceanach, jak i do monitorowania sztucznych zbiorników, na przykład warunków w stawach hodowlanych.

Jest to idealne rozwiązanie dla każdego miasta, na terenie którego są zbiorniki wodne. Boja pozwala zautomatyzować i uprościć proces – zamiast pobierania próbek, dostarczania do laboratorium i ich badania, a następnie wysyłki wyników wystarczy zalogować się do systemu, sprawdzić ostatnie parametry. Władze miast mogą w prosty sposób monitorować jakość wody, a tym samym zadbać o dobrostan środowiskowy i mieszkańców oraz z wyprzedzeniem reagować na niepokojące zjawiska, nim dojdzie do katastrofy ekologicznej. Wyniki pomiarów można również udostępnić mieszkańcom np. na stronie internetowej.

Opisy naszych wdrożeń:
Opis projektu na Odrze z Miastem Wrocław: Ekosystem Odry bardziej bezpieczny dzięki T-Mobile Polska W marcu ruszyliśmy z projektem w Krakowie: Innowacyjna bojka analityczna T-Mobile zbada stan Wisły w Krakowie

Wdrożenie Metroroweru i integracja z transportem publicznym - Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

Pełne uzasadnienie

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą metropolią w tej części Europy. Jest swego rodzaju miastem miast, które z jednej strony pozwala miastom oraz gminom zachowywać swoją tożsamość, a z drugiej strony budować efekty synergii tam, gdzie granice wydają się zbędne. Założenia te idealnie realizuje nowy systemu roweru aglomeracyjnego – Metrorower.

Liczący 7000 rowerów w 31 gminach GZM stanowi największy system roweru publicznego w Polsce i trzeci w Europie. Metrorower jako element lokalnego transportu publicznego jest w pełnie zintegrowany z marką Transport GZM i pojawił się w już w taryfie, co jest z kolei jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Realizując między innymi ideę „ostatniej mili”. Mechanizm jest prosty i intuicyjny, po połączeniu kont systemu autionimicznie kontrolują czy użytkownik posiada bilet uprawniający do darmowej godziny jazdy na rowerze.

Inwestycja nie tylko umożliwi mieszkańcom wygodniejsze poruszanie się po mieście, ale także wpłynie pozytywnie na rozwój lokalnej gospodarki i turystyki. Wraz z wdrożeniem nowoczesnych rowerów IV generacji oraz dedykowanych systemów aplikacyjnych, Metrorower ze swoją skalą i innowacjami z zakresu smart city może być inspiracją dla innych miast w Polsce i Europie.

Projekt Metroroweru wpisuje się w cele planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który jest strategicznym dokumentem transportowym w GZM. Plan zakłada realizację działań, które zachęcą mieszkańców do przesiadki z samochodów na bardziej zrównoważone formy transportu. Efektem ma być zmniejszenie ruchu samochodowego w miastach i gminach GZM oraz poprawa jakości życia mieszkańców. Działania integrujące różne formy transportu w GZM wpisują się ponadto w zyskującą na popularności koncepcję mobilności jako usługi (MaaS), stanowiącej istotny komponent współczesnych smart citie.

Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem (ITS) - Sprint

Pełne uzasadnienie

ROZWIĄZANIE: Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem (ITS)

ZAKRES WDROŻENIA

  • Opracowanie dokumentacji projektowej
  • Modernizacja drogowych sygnalizacji świetlnych na 112 skrzyżowaniach
  • Adaptacja pomieszczeń na potrzeby Centrum Sterowania Ruchem i budowa serwerowni
  • Wdrożenie obszarowego systemu sterowania ruchem SCATS nadzorującego pracę wszystkich skrzyżowań
  • Dostawa i uruchomienie podsystemu informowania kierowców – 17 szt. tablic zmiennej treści VMS
  • Dostawa i uruchomienie Systemu Informacji Parkingowej obejmującego 1700 miejsc oraz integracja z istniejącymi systemami parkingowymi w centrach przesiadkowych
  • Dostawa i montaż 12 szt. znaków parkingowych TIP wyświetlających informacje o wolnych miejscach parkingowych
  • Dostawa i uruchomienie systemu monitoringu wizyjnego modernizowanych skrzyżowań (kamery wizyjne CCTV, kamery z funkcją rozpoznawania tablic rejestracyjnych ANPR) i integracja z istniejącymi systemami monitoringu miejskiego Katowic
  • Dostawa i uruchomienie systemu udzielania priorytetów przejazdów przez skrzyżowania dla pojazdów komunikacji zbiorowej i pojazdów służb ratunkowych
  • Dostawa i uruchomienie systemu łączności w warstwie aktywnej i pasywnej (łączna długość kabli światłowodowych 60 km wybudowanych w istniejącej i nowobudowanej kanalizacji kablowej), budowa 25 km kanalizacji technicznej dwuotworowej
KLUCZOWE KORZYŚCI Z WDROŻENIA SYSTEMU ITS
System obszarowego sterowania ruchem pozwala na bieżące reagowanie i optymalizowanie parametrów sterowania sygnalizacjami w celu zapewnienia płynnego przejazdu w układzie drogowym objętym działaniem systemu. Uprzywilejowanie w ruchu drogowym transportu zbiorowego poprzez możliwość przydzielania priorytetów dla przejazdów przez skrzyżowania tramwajów i autobusów.

  • Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  • Zmniejszenie czasu podróży i zużycia energii.
  • Poprawa jakości środowiska naturalnego miasta.
  • Możliwość redukcji kosztów zarządzania transportem.
  • Poprawa komfortu dla podróżnych.

Wrompa - wrocławska popma ciepła - Fortum

Pełne uzasadnienie

Wrompa, czyli wrocławska popma ciepła, pierwsza tak duża instalacja do odzyskania ciepła ze ścieków w Polsce. Instalacja o wartości ponad 100 mln zł rozpocznie działanie w czwartym kwartale bieżącego roku. Inwestycja obejmuje budowę pompy ciepła o mocy 12,5 MW, czyli mocy ok. tysiąca standardowych przydomowych pomp ciepła, wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.

Wrompa będzie odzyskiwać ciepło ze ścieków nieoczyszczonych i wprowadzić je do systemu ciepłowniczego, który rozprowadza ciepło we Wrocławiu. Jest to szczególnie ważne we Wrocławiu, w którym system ciepłowniczy oparty jest głównie na spalaniu węgla i gazu. Wrompa, jako odnawialne źródło ciepła będzie w stanie zmniejszyć produkcję energii cieplnej z wykorzystaniem węgla o 360 tysięcy GJ rocznie. Dzięki temu każdego roku Wrocław uniknie emisji niemal 35 tysięcy ton CO2 oraz innych szkodliwych substancji – SO2, NOx i pyłów. A to oznacza czystsze powietrze w mieście.

System oświetleniowy hali widowiskowo - sportowej Urania w Olsztynie - Signify

Pełne uzasadnienie

Współczesne obiekty sportowe to nie tylko ciekawe projekty architektoniczne, ale również zaawansowane i zautomatyzowane systemy sterowania i kontroli powiązanych ze sobą instalacji. Sterowanie oświetleniem to jeden z jej kluczowych elementów.

Tylko tego typu rozwiązania są w stanie zapewnić odpowiednie warunki do przeprowadzenia imprez sportowych z zachowaniem właściwego poziomu bezpieczeństwa dla grających i oglądających, wymaganych w tego typu obiektach, a przy rosnących kosztach także niższe koszty utrzymania obiektu.

We współpracy z Mirbud S.A i firmą projektową Norbud, Signify Poland zrealizowało największą od kilkudziesięciu lat inwestycję w infrastrukturę oświetleniową w Olsztynie. Projekt oświetlenia hali sportowo-widowiskowej Urania w Olsztynie to przykład stworzenia inteligentnego i zrównoważonego dla miasta, obiektu użyteczności publicznej.

Projekt polegał na zaprojektowaniu oraz wdrożeniu nowej infrastruktury oświetlenia sportowego, wewnętrznego i zewnętrznego (w tym iluminacyjnego). Łącznie zainstalowano prawie 5000 opraw LED Philips, które zostały zintegrowane z systemami zarządzania oświetleniem Interact Sport, Interact City i Color Kinetics. Cała infrastruktura oświetleniowa jest zarządzana zdalnie a systemy pozwalają zarządzającym m.in. dostosować jasność i temperaturę barwową oświetlenia, oświetleniową wewnątrz i na zewnątrz obiektu do różnych sytuacji i okazji.

W głównej bryle przebudowanej Uranii zlokalizowane jest wielofunkcyjne boisko, wykorzystywane m.in. w rozgrywkach siatkarskich, piłki ręcznej, koszykówki, tenisa ziemnego, tenisa stołowego, badmintona, futsalu, boksu. W Uranii są także sale: treningowo-rozgrzewkowa z widownią, sala podnoszenia ciężarów, judo, siłownia oraz zaplecze sanitarno-szatniowo-rehabilitacyjne z pomieszczeniami pracowniczymi, lodowisko zewnętrzne i podziemny parking.

Dzięki systemowi, zarządzający budynkiem mają możliwość dostosowania jakości oświetlenia sportowego do rodzaju pomieszczenia, charakteru i rangi wydarzenia sportowego i aktywności (rekreacyjnych, treningów, zawodów bez udziału transmisji TV, z transmisja TV, HGTV (4 K Slow Motion). Dodatkowo system pozwala na stworzenie oświetlenia „eventowego”, zaprogramowania osobnych, zindywidualizowanych scen świetlnych, dzięki czemu obiekt może być wykorzystywany do organizacji imprez o charakterze komercyjnym. To pozwala optymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń obiektu i generuje większe zyski inwestycji.

Oświetlenie zewnętrzne jest zintegrowane i sterowane przez, wcześniej wdrożony w Olsztynie, system zarządzania oświetlenia zewnętrznego Interact City.

Wszystkie zastosowane w projekcie systemy pozwalają na kontrolowanie parametrów, zarządzanie oświetleniem według wybranych scenariuszy, automatyczne wykrywanie usterek, usprawniając zarządzanie obiektem, zwiększając jego bezpieczeństwo przy niższych kosztach eksploatacji. Sterowana jest także iluminacja głównego budynku, która została zaprojektowana aby podkreślić jego detale architektoniczne. Hala widowiskowo - sportowa Urania stała się atrakcyjną wizytówką miasta.

System EZD RP - NASK

Bezpłatny system do elektronicznego zarządzania dokumentacją. Jest wdrażany w podmiotach administracji rządowej oraz w jednostkach samorządu terytorialnego. Implementacja jednolitego systemu do elektronicznego zarządzania dokumentacją jest fundamentem działań mających na celu cyfryzację administracji publicznej, usprawnienie jej działania oraz zwiększenie transparentności i otwartości polskich urzędów.

SAS Viya: wydajna platforma sztucznej inteligencji i analityki - SAS Institute

Pełne uzasadnienie

SAS Viya to unikalna i kompleksowa platforma analityczna, wspierająca między innymi szybką budowę systemów IoT. Może być wdrożona w chmurze jak i w wersji on-premise. Platforma umożliwia podłączenie do dowolnego źródła danych: bazy SQL, noSQL, pliki płaskie, dane strumieniowe (broker wiadomości lub bezpośrednie połączenie z producentem) jak i dowolnych interfejsów REST API systemów dziedzinowych w mieście.

Platforma umożliwia pracę z danymi w pełnym cyklu analitycznym rozumianym jako: akwizycja danych ze źródeł, czyszczenie i zarządzanie danymi, analiza eksploracyjna danych i tworzenie modeli ML/AI oraz GenAI wspierających automatyzację procesów, zarządzanie modelami, publikacje modeli do przetwarzania wsadowego oraz przetwarzania w czasie rzeczywistym, oraz raportowanie. Viya umożliwia analizę dowolnej formy danych: dane liczbowe, tekst, obraz, wideo, dźwięk. Dzięki tym właściwościom stanowi dobry fundament do tworzenia Digital Twin City, umożliwiając właściwe zarządzanie inwestycjami miejskimi, kosztami utrzymania infrastruktury jak i zmieniających się trendów oraz popytu obywateli na usługi miejskie.

SAS Viya pozwala wykorzystać potencjał drzemiący w istniejących miejskich systemach dziedzinowych jak transport publiczny, ITS, wodociągi, parkingi, CCTV, komponenty IoT etc., zanim podjęte zostaną decyzję o kolejnych inwestycjach. Dostępność wszystkich funkcjonalności platformy z poziomu interfejsów low code/no code umożliwia pracę z danymi praktycznie każdemu pracownikowi urzędu po kilkudniowym przeszkoleniu. Nie jest wymagana wiedza teleinformatyczna. Jednocześnie dla bardziej zaawansowanych użytkowników dostępne są interfejsy w możliwością programowania w językach SAS, Python, R, Lua, a ponadto wszystkie funkcjonalności platformy dostępne są z poziomu API REST. SAS Viya jest z jednej strony platformą kompleksową, z drugiej otwartą, orkiestrującą różne technologie, zapewniającą efektywne działanie w różnorodnych ekosystemach i architekturach.

*W tej kategorii Organizator zastrzega sobie możliwość przyznania więcej niż jednej nagrody

Śledź nasze wydarzenie na bieżąco

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE w celu wysyłki informacji marketingowych dotyczących produktów lub usług Administratora i jego partnerów (aktualną listę partnerów znajdziesz tutaj). Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną zgodnie z Ustawą o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204) przez MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 o numerze identyfikacyjnym NIP: 9522040486.Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Wyrażam zgodę na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2014 r. poz. 243 ze zm.) przez MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 o numerze identyfikacyjnym NIP: 9522040486. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.
Wpisz :SMART

Administratorem danych osobowych jest MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane wyłącznie w celu wysyłki informacji marketingowych. Więcej