Nominacje do Konkursu: SMART CITY AWARDS 2024
Kategoria 1: Człowiek Roku
Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa
Pełne uzasadnienie
Za inicjatywę stworzenia pierwszego w Polsce Centrum Operacji Bezpieczeństwa w Rzeszowie. Jego determinacja i
skuteczność w pozyskaniu środków, w tym znacznego dofinansowania z Unii Europejskiej, umożliwiły wdrożenie
zaawansowanej technologii monitorowania i reagowania na zagrożenia cybernetyczne.
Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa
Pełne uzasadnienie
Dzięki jego staraniom Rzeszów staje się liderem w dziedzinie cyberbezpieczeństwa na szczeblu lokalnym, będąc inspiracją dla innych miast. Jego pragmatyczne podejście do zarządzania finansami miejskimi oraz umiejętność budowania współpracy międzysektorowej są kluczowe dla skutecznej ochrony infrastruktury miejskiej. W rezultacie miasto staje się bardziej bezpieczne, sprzyjając rozwojowi inteligentnych miast w Polsce.
Piotr Kuczera, Prezydent Rybnika
Za ukierunkowanie miasta na nową ścieżkę rozwoju (ROW 2.0) oraz systemową i zrównoważoną transformację
mobilności miejskiej.
Piotr Kuczera, Prezydent Rybnika
Janusz Budny, Wójt Gminy Wiązowna
Pełne uzasadnienie
Janusz Budny od 2014 r. pełni funkcję Wójta Gminy Wiązowna i właśnie po raz trzeci wybrano go na to
stanowisko. Wcześniej był Członkiem Zarządu Powiatu Otwockiego i naczelnikiem jednego z wydziałów UG Wiązowna.
Jest więc samorządowcem nie tylko zawodowo, ale też traktuje tę funkcję jako misję społeczną.
Janusz Budny, Wójt Gminy Wiązowna
Pełne uzasadnienie
Wyzwania, które podejmuje, sprawiają, że gmina w wielu zestawieniach zajmuje czołowe miejsca na Mazowszu i w kraju, m.in. w rankingu samorządów „Rzeczpospolitej” czy Forum Ekonomicznego. Innowacyjność jego pomysłów jest szeroko uznawana przez grono samorządowców, którzy wzorują się na wprowadzanych przez niego rozwiązaniach. Zainicjował m.in. 2 projekty w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. W ramach pierwszego (za 83 mln zł), za jednym zamachem rozbudowano i zmodernizowano 4 szkoły oraz wybudowano przedszkole. W ramach drugiego – „Oświetlić Gminę Wiązowna” (za 32 mln zł) powstało łącznie 4 451 latarni ulicznych typu LED wraz z nowoczesnym systemem sterowania oświetleniem. Z inicjatywy wójta otworzono też pierwszy gminny żłobek. Powstaje sieć świetlic, siłowni plenerowych oraz ścieżek rowerowych. Mamy także jedno z pierwszych w Polsce Centrum Usług Społecznych, zakończono budowę mieszkań komunalnych, a niszczejący budynek GS przebudowano na nowoczesny Pawilon Kultury. To tylko kilka z wielu przykładów inwestycji. Wójt jest w stałym kontakcie z politykami, społecznikami i przedsiębiorcami. Tworzy platformy dialogu, dzięki którym zainteresowani mają wpływ na zapadające decyzje. Jedną z nich jest Forum Gospodarcze Gminy Wiązowna i ustanowiona nagroda „Złoty Wiąz”. Nie tylko inwestycje, edukacja czy wsparcie firm zaprzątają uwagę wójta. Stawia on też na zdrowy styl życia. Od wielu lat jest zaangażowany w organizację sztandarowego wydarzenia gminy – Półmaratonu Wiązowskiego, którego tradycja jest kultywowana od 44 lat. Wójt sam biega. To kolejne hobby, zaraz po samorządzie, które daje mu radość, a jednocześnie pomaga szerzyć zdrowe zainteresowania wśród mieszkańców.
Kazimierz Karolczak,
Przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
M.in. za uruchomienie 3 największego systemu roweru miejskiego w Europie i jego integrację z transportem
publicznym oraz wdrożenie innowacyjnego systemu transportu GZM.
Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Sebastian Grabowski, Prezes fundacji
ArchitectsPL; Twórca kanału
„Miasto Miasto”
Pełne uzasadnienie
Człowiek oddany idei SmartCity, m.in.:
- Prezes fundacji ArchitectsPL (Fundacja jest prekursorem i liderem OPEN DATA obecnie utrzymuje i rozwija
platformy Open Data dla 43 Miast w Polsce, Fundacja jest również wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa,
dzięki zorganizowanej największej światowej lekcji o Nowych Technologiach w Smart City w 2019 roku, rekord
ten fundacja ustanowiła wspólnie z samorządami Litwy)
Sebastian Grabowski, Prezes fundacji ArchitectsPL; Twórca kanału „Miasto Miasto”
Pełne uzasadnienie
- Twórca kanału YouTube „Miasto Miasto” (link), jedyny taki format promujący Smart City w Polsce.
- Jest Ekspertem Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji ds. Smart City.
- Jest twórcą oraz kierownikiem pierwszych w Polsce studiów MBA Smart City w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej, kształcących managerów w tej domenie.
- W roku 2021 otrzymał wyróżnienie specjalne redakcji MIT Sloan Management Review Polska oraz ICAN Institute w kategorii Odpowiedzialna Technologia - Mistrz Innowacyjnej Transformacji za projekt – Transformacja miasta Bolesławiec w Smart City - wdrożenie ekosystemu inteligentnych rozwiązań usprawniających zarządzanie infrastrukturą miejską.
- Za promowanie idei inteligentnych miast w projektach edukacyjnych z najmłodszymi został Laureatem „Listy 100 w roku 2021” przyznawanej przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce ("Lista 100” to listy 100 osób, które w sposób szczególny, swoją aktywnością przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce w roku 2021).
- Zasłużony krzewiciel idei „open data”, „blockchain” czy zintegrowanych platform IOT i wspierający działania miast we wdrażaniu najnowocześniejszych technologii polepszających życie w miastach.
Marta Zalewska, Dyrektorka Zespołu Programu
InPost Green City
Pełne uzasadnienie
Dyrektorka Marta Zalewska i zarządzany przez nią zespół od 3 lat nieustannie współpracuje z samorządami
w całej Polsce dzięki Programowi InPost Green City. Nieocenione przywództwo i wkład w projekty związane
z inteligentnymi miastami nie tylko przyniosły konkretne rezultaty, ale także zainspirowały innych do
działania.
Marta Zalewska, Dyrektorka Zespołu Programu InPost Green City
Pełne uzasadnienie
Pod jej kierownictwem zespół InPost Green City buduje most współpracy pomiędzy samorządem a biznesem, pokazując, że współpraca jest nie tylko możliwa, ale też konieczna, szczególnie w zakresie wspólnego przeciwdziałania zmianom klimatycznym w miastach. To dzięki niej zostało zrealizowanych ponad 60 inicjatyw społecznych, ekologicznych i smart, a kolejne są zaplanowane do realizacji w tym roku oraz kolejnych latach. Do najważniejszych inicjatyw należą m.in.:
- park kieszonkowy w Warszawie,
- plac zabaw dla mieszkańców Janowa w Łodzi,
- nasadzenia drzew w Krakowie i Rumi,
- ogrody deszczowe w Lublinie,
- ławki solarne w Wyszkowie,
- konkurs dla dzieci szkół podstawowych w Rzeszowie pt. Zielona Transformacja Twojego Miasta w Minecraft,
- stypendia dla blisko 40 studentek i studentów w Łodzi, Warszawie i Wrocławiu,
- sieć ponad 1200 czujników jakości powietrza,
- wsparcie ochrony lokalnych ekosystemów w Biebrzańskim Parku Narodowym,
- zazielenienie dachów ponad 300 maszyn Paczkomat® czynnym biologicznie rozchodnikiem,
- odbetonowanie przestrzeni miejskiej w Częstochowie i Pleszewie,
- wsparcie inicjatyw promujących badania dot. obszaru eko – Indeks Zielonych Finansów Samorządowych.
Kategoria 2: Smart City powyżej 300 tys. mieszkańców
Warszawa
Pełne uzasadnienie
Warszawa od lat rozwija i podnosi standardy konsultacji społecznych. Nowa platforma konsultacji społecznych
(HTTPS://konsultacje.um.warszawa.pl) pozwala na udział w
konsultacjach przez Internet. Została zbudowana w
oparciu o platformę Decidim, uznawaną za jedno z najlepszych narzędzi do współdecydowania.
Warszawa
Pełne uzasadnienie
Decidim powstał w Barcelonie. W języku katalońskim oznacza „my decydujemy”. Kod źródłowy platformy jest
otwarty (open source). Można z niego bezpłatnie korzystać i dostosowywać do potrzeb. Decidim jest używany
m.in.
w Barcelonie, Helsinkach, Nowym Jorku czy Melbourne. Od połowy 2023 roku o zaletach Decidim mogą przekonać się
osoby związane z Warszawą.
Nowa platforma konsultacji społecznych pozwala zgłaszać opinie, potrzeby i pomysły w sprawach ważnych dla
miasta. Platforma umożliwia zabieranie głosu w ramach trwających konsultacji, wypełnianie ankiet oraz
formularzy z pytaniami otwartymi, zaznaczanie punktów na interaktywnej mapie, zadawanie pytań ekspertom lub
pracownikom urzędu, a także proponowanie zmian do konsultowanych projektów dokumentów. Obserwując wybrane
konsultacje, użytkownik otrzymuje powiadomienia o kolejnych etapach, raporcie końcowym oraz efektach
konsultacji. Warszawa od lat rozwija i podnosi standardy konsultacji społecznych, które są ważną częścią
procesu decyzyjnego w mieście.
Naszą platformę wdrożyliśmy wspólnie z polską spółką Atende, z którą rozwinęliśmy oryginalne oprogramowanie.
Zmodyfikowany kod źródłowy aplikacji opublikowaliśmy na platformie Github, aby mógł służyć innym polskim
samorządom we wdrażaniu podobnych rozwiązań. Od połowy 2023 roku przeprowadziliśmy na platformie już ponad 70
procesów konsultacyjnych. Dzięki cyfryzacji procesu konsultacji pobudzamy aktywność mieszkańców, zwiększamy i
ułatwiamy ich zaangażowanie we współtworzenia Warszawy. Zgodnie z ideą smart city oraz polityką cyfrowej
transformacji Warszawy.
Kolejnym ważnym projektem w Warszawie jest modernizacja systemu Veturilo. Warszawski Rower Publiczny, to
system wypożyczalni rowerów miejskich w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego. To jeden z największych
systemów rowerów publicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, który zyskał uznanie międzynarodowe, okrzyknięty
przez "USA Today" jako dziesiąty najlepszy na świecie już w 2013 roku. W 2023 roku system przeszedł gruntowną
modernizację, integrując tradycyjne rozwiązania z technologią cyfrową. Po latach eksploatacji rowerów III
generacji, w zeszłym roku 3000 rowerów IV generacji, w tym 300 elektrycznych, zostało udostępnionych
mieszkańcom. Zniesiono elektrozamki, zastępując je blokadą typu „o-lock” montowaną na tylnym kole,
umożliwiającą bezpieczny postój bez kończenia wypożyczenia. Dodano możliwość zwrotu roweru poza dedykowanymi
stacjami, za opłatą, przy specjalnych stojakach ZDM. Dla wygody użytkowników stworzono dedykowaną aplikację,
umożliwiającą wypożyczenie roweru poprzez skanowanie kodu QR. Firma Nextbike, operator systemu,
zelektryfikowała ponadto flotę serwisową rowerów Veturilo i zmieniła proces ich serwisowania, realizując 70%
napraw na ulicach. To nie tylko przyspieszyło obsługę i dostępność rowerów, lecz także zmniejszyło ślad
węglowy, wspierając ekologiczne cele miasta. W 2023 roku liczba wypożyczeń sięgnęła 4 910 240 razy, wzrastając
o milion w porównaniu z rokiem poprzednim. System odnotował rekordową średnią wypożyczeń na rower – 5,62 razy
na dzień, wzrost o 131% w porównaniu z latami 2020-2022. Wprowadzenie rowerów elektrycznych przyczyniło się do
niemal 19% wszystkich wypożyczeń. Dzięki tym technologicznym zmianom, Warszawa, wspierana przez Nextbike,
doskonale wpisuje się w ideę smart city, budując innowacyjne, ekologiczne i przyjazne przestrzenie miejskie.
Veturilo stanowi modelowy przykład roli roweru publicznego w budowaniu efektywnego, innowacyjnego i
ekologicznego systemu transportu miejskiego w miastach przyszłości.
A także za stworzenie ekosystemu miejskich centrów biznesu. Po auspicjami Miasta Stołecznego Warszawa powstała
sieć ogólnomiejskich i lokalnych centrów wsparcia przedsiębirczości. Prowadzone przez urzędy dzielnic m.st.
Warszawy lub biura urzędu m.st. Warszawy przestrzenie dla osób przedsiębiorczych oferujące bezpłatnie wsparcie
w zakładaniu, prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej. Oferują wartościowe wsparcie merytoryczne w
formie informacji, szkoleń, doradztwa czy networkingu. Często oferują również przestrzeń do pracy w formule
hot-desków, biurek lub sal spotkań po preferencyjnych cenach lub za darmo. W skład ekosystemu wchodzą: Centrum
Przedsiębiorczości Smolna, Centrum Kreatywności Targowa, Bielański Integrator Przedsiębiorczych, Wawerski
Integrator Przedsiębiorczości, Ursyn Lab – Przedsiębiorczy Ursynów, 4P Prasko Południowa Przestrzeń
Przedsiębiorczych, Żoliborska Strefa Przedsiębiorczych, Klub Przedsiębiorców Dzielnicy Targówek.
Gdańsk
Pełne uzasadnienie
Gdańsk wyróżnia się innowacyjnym podejściem do rozwoju inteligentnych rozwiązań miejskich, czego najlepszym
przykładem jest Projekt GeoGdańsk. Jest to platforma ustandaryzowanych danych przestrzennych, wypracowana na
bazie konsolidacji danych z różnych wydziałów i jednostek w jedną miejską bazę danych przestrzennych.
Gdańsk
Pełne uzasadnienie
W ramach projektu dostarczono aplikacje użytkowe wspierające procesy wewnętrzne oraz kompleksową informację do
mieszkańców, dostępną pod adresem geogdansk.pl. GeoGdańsk to prawdziwy, nietypowy w samorządzie projekt, w
którym w zespole brali oddelegowani tylko do projektu pracownicy merytoryczni z zarządzającym kierownikiem
projektu, Komitetem Sterującym i Radą Programową GeoGdańsk. A każda dana ma przypisanego, odpowiedzialnego
gospodarza, z którego danych korzystają mieszkańcy i pracownicy. GeoGdańsk wprowadza więc innowacyjną w
samorządzie organizację danych.
Aplikacja dostępna pod adresem: https://geogdansk.pl
O GeoGdańsku pisali m.in.:
Lublin
Pełne uzasadnienie
Lublin – miasto smart, które opracowało Strategię Lublin 2030 przy zaangażowaniu około 15 tys. osób.
Lublin
Pełne uzasadnienie
Strategia powstała w ramach projektu „Wymyślmy wspólnie Lublin. Partycypacyjnie tworzymy inteligentną
Strategię Lublin 2030”, zrealizowanego z wykorzystaniem dotacji w wysokości 2,4 mln zł, jaką Gmina Lublin
otrzymała w konkursie zorganizowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej „Human Smart Cities.
Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców” oraz wkładu własnego – ponad 250 tys. zł.
Strategia Lublin 2030 jest wynikiem przedsięwzięcia zrealizowanego w wyjątkowej jak na warunki polskich
samorządów skali oraz skutecznego zastosowania modelu partycypacyjno-eksperckiego wykorzystującego kombinację
narzędzi deliberacyjnych oraz technik eksperckich, w tym metody analizy strategicznej. Skuteczne okazało się
podejście, w którym trzonem i siłą napędową zespołu pracującego nad strategią są urzędnicy, wspomagani przez
ekspertów, wypracowujący rozwiązania z traktowanymi na równych zasadach mieszkańcami, których potrzeby i
oczekiwania stanowią źródło wiedzy i inspiracji. W rezultacie powstał dokument, będący syntezą wyobrażeń
mieszkańców o przyszłości z planem realizacji konkretnych inicjatyw wpisujących się w potrzeby rozwojowe
miasta. U jego podstaw leży solidna analiza potencjałów i zasobów miasta oraz trendów jakie niosą je ku
przyszłości. Wypracowane wspólnie rozwiązania poddane zostały w istotnych momentach dyskursowi
społecznemu.
Dzięki przedsięwzięciu udoskonalono istniejące inicjatywy w zakresie otwartego rządzenia i wspierania
zaangażowania interesariuszy zewnętrznych, a także wprowadzono nowe narzędzia i mechanizmy, które można było
pilotażowo przetestować. Wdrożono bardziej innowacyjne i integrujące formy uczestnictwa interesariuszy oraz
wypromowano procesy partycypacyjne, które sprzyjają włączeniu społecznemu poprzez zapewnienie, że osoby,
których dotyczą decyzje planistyczne, odgrywają kluczową rolę w procesie planowania strategicznego.
Poznań
Pełne uzasadnienie
W zakresie idei Smart City ostatnio najbardziej widoczny ze swoimi działaniami. Bardzo spodobała mi się idea
„wychowania” obywateli i prowadzone przez nich spotkania, bardzo ciekawe przedsięwzięcia, to również
„Innovators of Tomorrow” czy „Poznań CityLab”. Poznań jest najbardziej widocznym miastem w zakresie
krzewienia i wdrażania idei Smart City.
Poznań
Pełne uzasadnienie
Poznań CityLab podejmuje inicjatywy związane z podnoszeniem kompetencji cyfrowych oraz higieną cyfrową zarówno wśród urzędników jak i mieszkańców. Poza inicjatywą "Innovators of Tomorrow" realizowaną we współpracy z Polish Blockchain Association, prowadzimy innowatorski program "RozwijaAI się - Laboratorium Kompetencji Cyfrowych" dla grupy urzędników.
Kraków
Za systemowe i innowacyjne działania na rzecz wdrażania zarządzania miastem w duchu data-driven management.
Kraków
Kategoria 3: Smart City od 100 tys. do 300 tys. mieszkańców
Rzeszów
Pełne uzasadnienie
Centrum Operacji Bezpieczeństwa w Rzeszowie jest miejscem, w którym pracuje zespół ds. bezpieczeństwa
informacji i stale monitoruje stan bezpieczeństwa, a jednocześnie zapobiega incydentom związanym z
bezpieczeństwem cybernetycznym, wykrywa je, analizuje i reaguje na nie. Rzeszowskie Centrum swym zasięgiem
obejmuje Miejską Sieć Teleinformatyczną, z której poza Urzędem Miasta korzystają m.in. Zarząd Transportu
Miejskiego, Miejski Zarząd Dróg oraz Miejska Administracja Targowisk i Parkingów.
Rzeszów
Pełne uzasadnienie
Jest to pierwsza w Polsce tego typu scentralizowana jednostka świadcząca usługi monitorowania, reagowania i zapobiegania cyberincydentom na rzecz podlegających miastu podmiotów. Wdrożony system pozwala na monitorowanie ok. 1200 stacji roboczych oraz ponad 320 serwerów wirtualnych znajdujących się w kilku lokalizacjach. Komórka działa przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Umożliwia całodobowe monitorowanie sieci i szybką reakcję na potencjalne zagrożenia we wszystkich chronionych podmiotach. Koszt Centrum Operacji Bezpieczeństwa to prawie 10 mln zł, z czego prawie 7 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020.
Opole
Pełne uzasadnienie
Inteligentne miasto wykorzystuje Internet Rzeczy (IoT) do gromadzenia danych, a następnie przetwarza je
(analiza, AI) wydajnie zarządzając aktywami, zasobami i usługami miejskimi. Koncepcja inteligentnego miasta
integruje technologię informacyjną i komunikacyjną (TIK) oraz urządzenia fizyczne podłączone do sieci IoT.
Opole
Pełne uzasadnienie
Technologie smart city umożliwia urzędnikom bezpośrednią interakcję zarówno z infrastrukturą społeczną, jak i
infrastrukturą miejską w celu poprawy jakości, wydajności i interaktywności usług miejskich, zmniejszając koszty
i zużycie zasobów oraz poprawiając komfort życia mieszkańców.
Miasto Opole realizując ideę SMART CITY przygotowało komplementarny system składający się z systemów
pomiarowych, szkieletowej sieci przesyłowej, systemów analizy danych oraz narzędzi bezpośredniej interakcji z
użytkownikami (mieszkańcy, pracujący, uczący się czy turyści). Na powyższe składają się:
OPTYCZNA SIEĆ TELEINFORMATYCZNA OPOLA to wydajna sieć światłowodowa
(tzw. sieć generacji NGN/NGA - ang. next generation network/acces), w której węzły rdzeniowe połączone są
łączami o przepustowości 10 Gbps, a węzły dostępowe łączami o przepustowości 1 Gbps. Jest to jedno z
najnowocześniejszych rozwiązań tego typu w Polsce.
- przelot infrastruktury - 62 km;
- 100 instytucji w tym jednostki administracji oraz oświaty.
INTELIGENTY SYSTEM TRANSPORTOWY w Opolu łączy technologie informacyjne i komunikacyjne z infrastrukturą transportową oraz pojazdami w celu zwiększenia efektywności procesów transportowych jak i ochrony środowiska naturalnego. System poprawia warunki po- dróżowania, obejmując prywatne i publiczne środki transportu, przyspieszając komunikację, redukując liczbę wypadków drogowych oraz poprawiając bezpieczeństwo.
- 51 skrzyżowań objętych ITS Opole;
- 3 000 miejsc parkingowych objętych dynamiczną informacją;
- 80 kamer rozpoznających tablice rejestracyjne pojazdów; 200 kamer stałopozycyjnych służących do oglądu tarczy skrzyżowania;
- 20 tablic informacyjnych;
- doposażenie pojazdów pogotowia i straży pożarnej w urządzenia mobilne nadające priorytet przejazdu
- 40 tablic informacji pasażerskiej;
- 105 biletomatów stacjonarnych jak i mobilnych;
- 50 000 kart z funkcją elektronicznego biletu;
- system zarządzania płynnością ruchu na poziomie kierowcy pojazdu komunikacji miejskiej.
- 50 stacji pomiaru powietrza;
- pomiar zanieczyszczeń ,temperatury, kierunku wiatru oraz wilgotności względnej;
- badanie zróżnicowania przestrzennego i czasowego zanieczyszczeń powietrza pyłem zawieszonym PM2,5 i PM10;
- prezentacja danych w serwisie www oraz na urządzeniach mobilnych;
- kalibracja sieci z pomiarami Państwowego Monitoringu Środowiska.
Gliwice
Za konsekwentne wdrażanie od lat rozwiązań smart city (inteligentny system sterowania ruchem czy innowacyjny
system monitoringu wizyjnego, inteligentne parkowanie, a także system monitorowania stanu wód).
Gliwice
Olsztyn
Pełne uzasadnienie
Olsztyn niewątpliwie wpisuje się w standardy inteligentnego miasta, a świadczą o tym nowoczesne inwestycje,
które poprawiają jakość życia mieszkańców i przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności miasta. Taką
inwestycją jest budowa nowych linii tramwajowych numer 4 i 5. Data zakończenia inwestycji to 31.12.2023r.
Olsztyn
Pełne uzasadnienie
W ramach inwestycji zakupiono 6 tramwajów. Są one niskopodłowe, dwukierunkowe, napędzane silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznym, wyposażone w elementy informacji pasażerskiej i biletomat oraz urządzenia klimatyzacyjne. Jednym z innowacyjnych rozwiązań jest estakada wybudowana nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku. Obiekt składa się z ośmiu przęseł. Estakada została wyposażona na obu krawędziach w barieroporęcze energochłonne. Konstrukcję estakady oparto na podporach, posadowionych na palach żelbetowych, zwieńczonych górą ławą fundamentową. Korpusy podpór obiektu stanowią żelbetowe ściany. Dzięki temu, tramwaje poruszające się po estakadzie w żaden sposób nie kolidują z ruchem samochodowym. Funkcjonowanie linii tramwajowych wspomagane jest przez wiele nowoczesnych systemów. Przystanki wyposażone zostały w elektroniczne tablice informacji pasażerskiej, biletomaty i kamery obrotowe. W celu odczytywania natężenia i sterowania ruchem, na skrzyżowaniach zostały zainstalowane kamery stacjonarne i obrotowe. Do zaprojektowanej kanalizacji kablowej przebudowane zostały istniejące oraz wybudowane nowe odcinki kabli światłowodowych i miedzianych, które umożliwią podłączenie projektowanych urządzeń na przystankach i skrzyżowaniach do istniejącego sytemu. Jednym z istotnych elementów była też rozbudowa systemu ITS, w ramach której wykonano rozbudowę dwupasmowej (2G+5G) sieci WiFiMesh. Dzięki zastosowaniu powyższych rozwiązań, wzrosło zainteresowanie transportem zbiorowym. Pomogło to ograniczyć negatywny wpływ transportu indywidualnego na środowisko naturalne.
Rybnik
Pełne uzasadnienie
Rybnik posiada cel strategiczny wdrażania rozwiązań technologicznych polepszających życie miasta. Miasto
posiada wdrożony Rybnicki System Informacji Przestrzennej (RSIP) https://www.rsip.rybnik.eu. System ten
zostanie wykorzystany do integracji z Portalem Otwartych Danych.
Rybnik
Pełne uzasadnienie
Miasto posiada również swoją zintegrowaną aplikację miejską halo!Rybnik (wszystkie usługi związane z miastem mieszkańcy mają w jednej aplikacji) Aplikacja nie jest tylko aplikacją informującą ale również otrzymujemy od mieszkańców informacje jak np. zgłaszanie problemów, opinie, sondy. Aplikacja jest stale udoskonalana w nowe moduły zgodnie z zapotrzebowaniem jakie jest zgłaszane przez samych mieszkańców. Ostatnia integracja to z karta mieszkańca a w najbliższym czasie z system oddawania odpadów na PSZOK. W najbliższym czasie Miasto Rybnik planuje skaning całego miasta 3D, projekt dot. kamer z AI połączony z badaniem ruchu w mieście i systemem parkingowym i przede wszystkim DANE które z kamer będą spływać do budowy różnych rozwiązań. A także za projekt modernizacji transportu publicznego z wykorzystaniem autobusów wodorowych i elektrycznych wpisujący się w wieloletnią strategię rozwoju miasta. Zakup 20 autobusów wodorowych, druga w Polsce ogólnodostępna stacja wodorowa stawia Miasto Rybnik jako pioniera w transformacji transportu publicznego na zeroemisyjny. Zmieniamy w Rybniku Rybnicki Okręg Węglowy na Rybnicki Okręg Wodorowy. Autobusy wodorowe to same korzyści m.in:
- zeroemisyjność – w procesie przekształcania wodoru na prąd powstaje tylko para wodna,
- duży zasięg – nawet do 450 km na jednym tankowaniu,
- brak rozbudowanej infrastruktury ładowania,
- niski poziom hałasu,
- niskie koszty obsługi (bez olejów silnikowych i typowych elementów mechanicznych),
- bezpieczeństwo ekonomiczne - z uwagi na dodatkowe koszty związane z ETS II od 2027 roku.
Gdynia
Pełne uzasadnienie
Smart Mapa 3D Gdyni to narzędzie zaprojektowane z myślą o użytkownikach, stawiające na prostotę obsługi.
Dzięki wygodnemu interfejsowi, jest znacząco prostsze w obsłudze niż dotychczasowe specjalistyczne mapy.
Gdynia
Pełne uzasadnienie
Docelowo ma integrować wszystkie kluczowe informacje o mieście w jednym miejscu, eliminując potrzebę korzystania
z wielu różnych aplikacji. Oprócz standardowych informacji o inwestycjach, wydarzeniach kulturalnych, budżecie
obywatelskim, komunikacji czy edukacji, mapa oferuje również warstwy, jak ortofotomapę, potencjał solarny i
ukształtowanie terenu w trybie 3D. Tym co wyróżnia nasze rozwiązanie oraz prawdziwą innowacją na tle podobnych
wdrożeń w Polsce oraz na świecie, jest możliwość wirtualnego spaceru po inwestycjach. Podobnie jak w grach
komputerowych, użytkownik w 3-osobie może swobodnie poruszać się z poziomu mapy po dokładnych modelach 3D
zarówno zrealizowanych, jak np. planowanych inwestycji, bez konieczności instalowania dedykowanego
oprogramowania. Dostarczone narzędzie, pozwala dodatkowo urzędnikowi na zmianę awatara na np. rowerzystę czy
osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim, w zależności od inwestycji czy celu konsultacji. Spacer 3D po
inwestycji powstał w odpowiedzi na często zadawane przez mieszkańców pytania o wpływ inwestycji na ich miejsce
zamieszkania oraz okolicę. Nie każdy z nas dysponuje wyobraźnią przestrzenną, a tym samym potrafi na podstawie
rysunków technicznych naniesionych na kartę wyobrazić sobie ostateczny kształt inwestycji. Dzięki modelom 3D,
mieszkańcy mogą lepiej zrozumieć planowane zmiany, co pozwala na aktywne uczestnictwo w procesie decyzyjnym i
wyrażanie swoich opinii. Korzystanie z modeli 3D umożliwia dokładniejszą analizę danych i symulowanie różnych
scenariuszy, co przekłada się na lepsze planowanie przestrzenne i unikanie niepotrzebnych kosztów. Realistyczne
wizualizacje przyciągają uwagę potencjalnych mieszkańców i turystów, wspierając rozwój gospodarczy i
innowacyjność miasta. Wideo: https://shorturl.at/dmuF4
Cyfrowy Asystent Mieszkańca - moduł w aplikacji gdynia.pl – umożliwiający mieszkańcom przesyłanie zgłoszeń
bezpośrednio do służb miejskich.
Twój osobisty Asystent, który ułatwić Ci kontakt ze służbami miejskimi w Gdyni. Zaloguj się do aplikacji i w
kilku prostych krokach prześlij zgłoszenie dotyczące nieprawidłowości w funkcjonowaniu elementów infrastruktury
i przestrzeni publicznej Miasta Gdyni. My się nim zajmiemy. Dzięki powiadomieniom będziesz mógł śledzić postęp w
swojej sprawie.
Kategoria 4: Smart City od 30 tys. do 100 tys. mieszkańców
Świnoujście
Za działania mające na celu wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem.
Świnoujście
Ostrów Wielkopolski
Pełne uzasadnienie
Jednym z działań w zakresie zrównoważonego transportu z obszaru „Smart City” podejmowanym przez Miasto Ostrów
Wielkopolski, w trosce o komfort podróżnych, ale i czyste powietrze, jest inwestycja w niskoemisyjny
transport. W 2017 roku w Ostrowie Wielkopolskim rozpoczęła się „era elektromobilności” (jako pierwsze miasto w
Wielkopolsce).
Ostrów Wielkopolski
Pełne uzasadnienie
Miasto zrealizowało projekt za kwotę 63 mln złotych, z czego 46 milionów zł to dofinansowanie z Unii
Europejskiej. W ramach zadania zakupiono w sumie 10 elektrycznych autobusów, które kursują na terenie ARO.
Autobusy są zasilane ekologiczną energią wytwarzaną w Ostrowskim Zakładzie Ciepłowniczym z biomasy. Projekt ten
obejmuje również System Informacji Pasażerskiej, stacje roweru miejskiego, stacje ładowania samochodów
elektrycznych. Ostrowskie rozwiązanie – w momencie jego wdrożenia - było pierwszym tego typu w Wielkopolsce.
Ostrów Wielkopolski ma obecnie 16 autobusów elektrycznych.
- Miasto inteligentne to także miasto bezpieczne energetycznie. W myśl tej idei, od 2018 roku w Ostrowie
Wielkopolskim realizowany jest projekt: Ostrowski Rynek Energetyczny (ORE), który ma zapewnić Ostrowowi
Wielkopolskiemu samowystarczalność energetyczną. To innowacyjny i wielowymiarowy projekt lokalnej energetyki. Od
początku powstania Ostrowskiego Rynku Energetycznego głównym założeniem jest produkcja i dostarczanie własnej,
tańszej, „zielonej” energii do firm i mieszkańców z terenu Ostrowa Wielkopolskiego. Szczególnym elementem ORE
jest współpraca na linii samorząd – sektor komunalny – przedsiębiorcy – mieszkańcy. ORE ma za zadanie stworzyć
miejski system energetyczny, który jest zgodny z duchem zmian w energetyce europejskiej, prowadzących do
przejścia od modelu scentralizowanego do modelu energetyki rozproszonej, obywatelskiej.
Kalisz
Miasto wdrożyło najnowocześniejszy system zarządzania infrastrukturą oświetleniową w Europie
Środkowo-Wschodniej, dzięki której jako pierwsze w Polsce mogło indywidualnie i bezpośrednio sterować ta
infrastrukturą oraz „podpinać do niej” kolejne urządzenie Smart City.
Kalisz
Ełk
Za aktywne przejścia dla pieszych Smart Pass i ścieżki dla rowerów Smart Pass Bike.
Ełk
W 2023 roku w Ełku zrealizowano modernizację infrastruktury pieszej i rowerowej na szeregu przejść i przejazdów
przez ulicę.
W ramach zadania wykonano nowe oznakowanie oraz zamontowano aktywne, punktowe elementy świetlne ostrzegające o
zbliżaniu się pieszego lub rowerzysty do przejścia albo przejazdu rowerowego. Zamontowano również nowe
oznakowanie pionowe. Zadanie zrealizowane jest w ramach projektu badawczego prowadzonego przez firmę EUROASFALT
Sp. z o.o., która uzyskała dofinansowanie z funduszy zewnętrznych na montaż 8 inteligentnych przejść dla
pieszych i 8 inteligentnych ścieżek rowerowych na terenie miasta Ełku. Wkład własny miasta Ełk to kwota ok. 60
tys. złotych, z której sfinansowano dokumentację techniczną branży elektrycznej i projekty organizacji ruchu.
Całkowity koszt zadania to kwota ok.1 mln złotych.
Film https://youtu.be/aW1GkO3b4nY
Kategoria 5: Smart City do 30 tys. mieszkańców
Giżycko
Pełne uzasadnienie
Miasto Giżycko wprowadziło szereg e- usług i rozwiązań online skierowanych do mieszkańców oraz turystów. Są to
usługi zarówno administracyjne jak i społeczne (pozaadministracyjne) skupione na responsywnej stronie –
portalu miasta: www.gizycko.pl, m.in:
Giżycko
Pełne uzasadnienie
- system drogi: http://www.drogi.gizycko.pl/
- informujący o usterkach i utrudnieniach na drogach, ale również dający możliwość zgłaszania przez mieszkańców takich zdarzeń na drogach
- zawierający interaktywna mapę drogową ze ścieżkami rowerowymi, strefa płatnego parkowania, itp.
- elektroniczne usługi publiczne objęte zrealizowanym projektem "Cyfrowe Mazury"- https://gizycko.pl/cyfrowe-mazury-czyli-elektroniczne-uslugi-publiczne/
- Platforma Dialogu Społecznego – https://gizycko.pl/platforma-dialogu/
- System Teleopieki – https://gizycko.pl/teleopieka/
- Eko Miasto – https://gizycko.pl/eko-miasto/
- Usługi komunalne – https://gizycko.pl/e-cmentarz/
- System elektronicznej obsługi organizacji pozarządowych
- Giżycka Karta Mieszkańca – https://gizycko.pl/gizycka-karta-mieszkanca/
Gmina Baćkowice
Pełne uzasadnienie
Energia Przyszłości: Rozwój zrównoważonej gospodarki w Gminie Baćkowice dzięki technologii IoT.
Przedsięwzięcie PFU „Budowa instalacji PV, zastąpienie źródeł ciepła niskoemisyjnymi oraz inteligentne
zarządzanie gospodarką energetyczną budynków użyteczności publicznej” w Gminie Baćkowice to wsparcie dla
zielonej transformacji gmin poprzez wykorzystanie Internetu Rzeczy (IoT) w inteligentnym zarządzaniu energią
elektryczną.
Gmina Baćkowice
Pełne uzasadnienie
Dzięki systemowi OMNITORUS, rozwiązaniu firmy Apator Rector, wykorzystującego w swoich komponentach nośniki informacji (karty SIM firmy Plus), gmina ma możliwość zbierania, analizy i sterowania zużyciem energii w czasie rzeczywistym. System umożliwia skuteczne monitorowanie i optymalizację zużycia energii elektrycznej w budynkach użyteczności publicznej poprzez zbieranie danych minutowych, dobowych i rozliczeniowych. To pozwala na identyfikację obszarów wymagających optymalizacji oraz wprowadzenie oszczędności. W systemie wprowadzono 56 pomiarów w 14 obiektach. Wdrażając inteligentny system zarządzania energią, Gmina Baćkowice przyczynia się do redukcji emisji CO2 poprzez promowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii i efektywnego gospodarowania nią. Fotowoltaika, pompy ciepła, magazyn energii i stacje ładowania pojazdów elektrycznych, wspierane przez system OMNITORUS, stanowią krok do zrównoważonej energii dla społeczności lokalnej. System umożliwia bieżący podgląd parametrów, takich jak aktualne: zużycie energii elektrycznej w obiektach, produkcję energii przez instalacje fotowoltaiczne oraz zużycie energii przez pompy ciepła. W przypadku przekroczenia zadanego progu poboru mocy generowany jest alarm, umożliwiający szybką reakcję i zapobieżenie problemom. Dzięki temu podejściu, Gmina Baćkowice staje się przykładem nowoczesnej i odpowiedzialnej społeczności, dbającej o środowisko i komfort życia mieszkańców, zwiększając autokonsumpcję energii z odnawialnych źródeł oraz optymalizując jej wykorzystanie w budynkach użyteczności publicznej.
Pruszcz Gdański
Za szerokie działania na rzecz wdrażania rozwiązań cyfrowych i transformację cyfrową procesów jak np.
wdrażanie uchwały krajobrazowej, karta miejska, zarządzanie zasobami miasta.
Pruszcz Gdański
Nakło nad Notecią
Pełne uzasadnienie
Nakło nad Notecią jako przykład średniego miasta , które rozwija się i wdraża innowacyjne rozwiązania, których
celem jest uczynienie miasta miejscem przyjaznym do życia dla wszystkich jego mieszkańców. Założenie to można
osiągnąć, gdy współautorami pomysłów i projektów, a także ich odbiorcami są mieszkańcy.
Nakło nad Notecią
Pełne uzasadnienie
Szeroko pojęta partycypacja społeczna była więc elementem wszystkich realizowanych działań, na każdym etapie
projektu pn. „Zintegrowane działania partycypacyjne realizowane przy użyciu nowych technologii na rzecz redukcji
emisji komunikacyjnej w Nakle nad Notecią”. Udowadniamy, że średnie miasto również może dokonywać wielkich zmian
i być Human Smart City.
-"NAKIELSKI ROWER" to 50 rowerów miejskich w tym 5 z fotelikami dziecięcymi, 10 stacji na terenie miasta z
totemem informacyjnym. Wypożyczenie roweru umożliwia aplikacja mobilna. Darmowe użytkowanie roweru przez
pierwsze 20 minut ułatwia przemieszczanie się po mieście.
-Zielona ściana z roślinami antysmogowymi, usytuowana przy jednej z najbardziej ruchliwych ulic w mieście.
Zyskała nie tylko estetyka otoczenia, ale poprawiła się jakość powietrza, które jest oczyszczane. O rośliny dba
automatyczny system nawadniania. Dodatkowo efektem jest redukcja hałasu, zwiększenie bioróżnorodności,
intensyfikacja obiegu wody, redukcja efektu miejskiej „wyspy ciepła”. Stanowi ona dodatkowy zielony element w
architekturze miejskiej.
-Wolnostojąca stacja szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych AC/DC o mocy 50KW, wyposażonych w standardowe
wtyczki CCS-2 oraz CHAdeMO JEVS/G105 v.1.0. Stacja jest ważnym punktem na mapie województwa kujawsko-pomorskiego
dla podróżujących użytkowników aut elektrycznych.
-Nakielska Aplikacja Mobilna -narzędzie IT, za pomocą którego mieszkańcy mogą komunikować się z samorządem. NAM
oferuje dostęp do informacji, kontaktu z gminą – funkcjonalności zgłaszania różnych zdarzeń, dostęp do
harmonogramu odbioru odpadów komunalnych z możliwością otrzymywania powiadomień.
Gmina Wiązowna
Pełne uzasadnienie
Wysokie koszty utrzymania nieefektywnego oświetlenia oraz chęć poprawy jego jakości sprawiły, że Gmina
Wiązowna zdecydowała się wdrożyć w życie innowacyjny projekt „Oświetlić Gminę Wiązowna”, wykorzystując
sprawdzoną już na swoim terenie formułę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Gmina Wiązowna
Pełne uzasadnienie
Jego celem była nie tylko poprawa stanu technicznego i rozbudowa infrastruktury, ale obniżenie zużycia energii oraz kosztów utrzymania sieci. Przed rozpoczęciem projektowania sieci przeprowadzono konsultacje społeczne. Wpłynęło 57 wniosków, które uwzględniono przy opracowaniu poszerzonego zakresu planowanej inwestycji. Gmina podpisała w 2022 r. umowę z firmą ECM ENERGIA S.A., która ma doświadczenie we wdrażaniu i realizacji tego typu przedsięwzięć. Całkowity koszt to 32 841 426,60 zł. W ciągu 18 miesięcy powstało 4 451 nowoczesnych latarni ulicznych LED. Wymieniono 2 667 starych sodowych na nowe i dobudowano 1 784 wraz z systemem sterowania, który posłuży do zarządzania tym oświetleniem. Koszt jednego punktu to tylko 5 145,65 zł. Projekt zakłada także możliwość połączenia z innymi systemami, np. monitoringiem wizyjnym. Pomimo dodatkowej rozbudowy, zużycie energii elektrycznej spadnie o ok. 36% w stosunku do obecnego, gdyż moc ponad 2600 starych lamp była wyższa niż łączna moc 4451 nowych lamp LED. Realizując tak innowacyjną inwestycję, Gminie Wiązowna zależało, aby dostosować projekt do aktualnych oraz przyszłych potrzeb tak, by w jak największym stopniu spełnić oczekiwania mieszkańców oraz nie oświetlać niezamieszkałych i znikomo użytkowanych ciągów komunikacyjnych. Dzięki inteligentnemu systemowi sterowania można ograniczać zużycie energii, np. przez dostosowanie intensywności światła do warunków pogodowych czy natężenia ruchu. Rozwiązanie pozwala na dostosowanie poziomu oświetlenia drogi do rzeczywistych potrzeb. Dzięki temu np. rzadko uczęszczane drogi oświetlane są, gdy pojawi się na nich pieszy. System zarządzania pozwala na pełną kontrolę i monitoring pracy nawet jednego punktu.
Kategoria 6: Dostawca rozwiązań Smart City*
InPost
Pełne uzasadnienie
Programem skupiającym w Grupie InPost kompleksowe rozwiązania dla miast jest Program InPost Green City, w
którym obecnie uczestniczy 60 miast, a dzięki któremu JST mogą korzystać z wprowadzonych przez nas rozwiązań
oraz liczyć na wsparcie własnych działań.
InPost
Pełne uzasadnienie
- urządzenia Appkomat, dzięki zmniejszeniu liczby komponentów (np. rezygnacja z ekranu) pobierają o 40% mniej energii i zmniejszają zanieczyszczenie światłem.
- zasilanie maszyny fotowoltaiką, dzięki czemu Appkomat jest autonomiczny i posiada regulację oświetlenia, zaś maszyna standardowa wyposażona w zestaw hybrydowy pozwala na oszczędność energii o 50-80% w skali roku.
- rozbudowa do ponad 1200 szt. sieci czujników powietrza na maszynach Paczkomat®, z których dane są dostępne dla klientów oraz miast partnerskich, dzięki czemu możliwe są zwiększanie świadomości oraz edukacja.
- rozbudowa floty elektrycznej do 1000 samochodów (największa e-flota w Polsce), przyczyniając się do zmniejszenia zanieczyszczeń oraz wspierania prac nad SCT.
- wdrożenie, jako pierwsza w Polsce firma kurierska, „zielonych dachów” i zazielenienie ponad 300 urządzeń Paczkomat®, dzięki czemu niwelowana jest temperatura maszyny oraz wspierana jest mała retencja.
- wspólnie z miastami rozbudowywana jest sieć ładowarek dla samochodów elektrycznych (Łódź, Wrocław).
- wspieranie działalności miast w obszarze smart (konkurs w Rzeszowie „Zielona transformacja twojego miasta w Minecraft”, zakup czujników gleby w Krakowie, zakup 6 ławek solarnych w Wyszkowie) oraz NGO (Green Innovations Challenge).
DPD
Za największą w Polsce flotę rowerów cargo wykorzystywaną w logistyce miejskiej.
DPD
Nextbike
Pełne uzasadnienie
Systemy rowerów publicznych stanowią ważny wkład w rozwój inteligentnych, zrównoważonych i przyjaznych miast.
Firma Nextbike, poprzez swoje innowacyjne podejście do transportu miejskiego, jest jednym z tych dostawców
systemów transportowych, który doskonale wpisują się w koncepcję smart city 4.0, czyli miasta w którym rozwój
nowoczesnych technologii idzie w parze z realizacją celów zrównoważonego rozwoju.
Nextbike
Pełne uzasadnienie
Firma wdrożyła nowe systemy rowerów publicznych czwartej generacji, które integrują tradycyjne rozwiązania
transportowe z cyfrowymi technologiami. Wprowadzenie takich innowacji jak blokada typu „o-lock” czy dedykowana
aplikacja mobilna do wypożyczania rowerów w kilkunastu miastach Polski m.in. Warszawa, Wrocław, Łódź przyczynia
się do usprawnienia procesu korzystania z usług transportowych oraz zwiększenia dostępności dla mieszkańców.
Nawet podróżując między miastami użytkownik może korzystać z jednego konta i wypożyczać rowery.
Rozwój systemów rowerów publicznych Nextbike wspiera obecnie również ideę multimodalności transportu,
umożliwiając mieszkańcom łatwe przejście między różnymi środkami transportu publicznego, co sprzyja redukcji
korków drogowych i poprawie płynności ruchu w mieście. Takie projekty Nextbike jak Metrorower dla
Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy Łódzki Rower Publiczny stanowią flagowe przykłady integracji rowerów z
transportem publicznym.
Nextbike rozwinął ponadto procesy big data, dzięki którym gromadzi i analizuje coraz więcej danych miejskich,
które pomagają z kolei efektywnie optymalizować działania zarówno pod kątem biznesowym, jak i klimatycznym.
Część danych we współpracy z miastami dostępna jest na platformach open data i pozwala na tworzenie nowych
rozwiązań dla mieszkańców. Dzięki analizie części z tych danych firma wypracowała m.in. nowy model serwisowania
rowerów, ponad 70 proc. działań realizując bezpośrednio na ulicach. Dzięki temu zwiększa się dostępność rowerów,
efektywność systemu, a także redukcja własnych emisji CO2.
Fortum
Pełne uzasadnienie
Smart City to wykorzystanie technologii ICT, zrównoważony rozwój, partycypacja obywateli, bezpieczeństwo
publiczne, poprawa mobilności, ale może przede wszystkim efektywność energetyczna. A w tym my dokładamy swoją
cegiełkę do Smart City codziennie. W Fortum jesteśmy zmianą. Jesteśmy bezpiecznym i inspirującym miejscem
pracy dla blisko 5 000 naszych pracowników.
Fortum
Pełne uzasadnienie
Fortum to nordyckie przedsiębiorstwo energetyczne. Jesteśmy jednym z najczystszych producentów energii w Europie, a naszym działaniom przyświecają ambitne cele środowiskowe. Niezawodnie wytwarzamy i dostarczamy czystą energię oraz wspieramy przemysł w dekarbonizacji procesów i w rozwoju. Zadeklarowaliśmy, że do 2027 roku wyjdziemy w Polsce z węgla. Już dziś nasza podstawowa działalność w krajach nordyckich obejmuje efektywne wytwarzanie energii bez emisji CO2 oraz niezawodne dostawy energii elektrycznej oraz ciepła sieciowego dla klientów indywidualnych i biznesowych. W Polsce przodujemy w wytwarzaniu ekologicznego ciepła i wdrażaniu nowoczesnych technologii, jak m.in. Wrompa we Wrocławiu, kotły fluidalne zasilane paliwem: węglowym, biomasowym czy alternatywnym RDF. Fortum dystrybuuje ciepło w trzech lokalizacjach w Polsce: Wrocławiu, Częstochowie i Płocku, zaś produkuje ciepło i energię elektryczną w dwóch lokalizacjach: Częstochowie oraz Zabrzu. Ciepło z elektrociepłowni w Zabrzu, trafia również do mieszkańców Bytomia. Przyczyniliśmy się do emisji CO2 w Zabrzu o 33% a w Częstochowie o aż 1,5 mln ton Co2.
Kategoria 7: Smart City Solution*
Aplikacja Opole+ -Comarch
Pełne uzasadnienie
Opole+ to jedyne w Polsce narzędzie integrujące wszystkie główne usługi świadczone mieszkańcom miasta. To
aplikacji mobilna (Android, iOS) oraz serwis internetowy dla komputerów desktop z kompleksowym dostępem do
usług miejskich.
Aplikacja Opole+ -Comarch
Pełne uzasadnienie
System udostępnia elektroniczne płatności w kluczowych obszarach funkcjonowania miasta, integrując prawie 20
podmiotów, m. in.: komunikacja, zdrowie, sport, rekreacja i kultura. Aplikację wyróżnia ergonomiczność oraz
automatyzacja sprzedaży, dzięki sieci 600 nadajników na terenie Opola. Modułowa budowa systemu umożliwia
swobodny rozwój aplikacji w tym o usługi typu e-urząd.
Usługi:
- zakup usług:
Ogród Zoologiczny;
lodowisko „Toropol” - zakup biletu, wynajęcie tafli w wybranym terminie;
pływalnia „Akwarium” - zakup biletu, wynajęcie torów w wybranym terminie;
pływalnia „Wodna Nuta” - zakup biletu, wynajęcie torów w wybranym terminie;
pływalnia „Błękitna Fala” - zakup biletu, wynajęcie torów w wybranym terminie;
komunikacja miejska - zakup biletów jednorazowych oraz okresowych;
strefa parkowania - opłata oraz nawigowanie do miejsca parkingowego;
Ochrona zdrowia - 6 przychodni, 8 specjalizacji
- karty:
Opolski Senior;
Opolska Rodzina;
- rezerwacja i śledzenie usługi dowozu osób niepełnosprawnych
- rezerwacja i śledzenie usługi wywozu odpadów wielkogabarytowych
- sonda miejska
- moduł zgłoszeniowy - umożliwia zgłoszenie informacji dotyczących uszkodzeń, dewastacji, dróg, komunikacji, porządku, bezpieczeństwa i innych
- integracja z węzłem krajowym w obszarze identyfikacji użytkownika jak i logowania
- elektroniczne płatności (BLIK, karta, przelew)
- mapa zajętości miejsc parkingowych
- automatyczne wykrywanie POI
- tablice przystankowe oraz wykrywanie przystanków
- priorytetowe oraz alarmowe informacje
- nawigowanie po istotnych punktach w mieście
- najnowsze aktualności i wydarzenia
- personalizacja usług
- łatwa rozbudowa oferty;
- integracja z platformą e-PUAP poprzez Węzeł Krajowy;
- aplikacja stanowi odpowiednik karty turystycznej udostępniając pełną ofertę kulturalną Opola, moduł nawigacji po mieście oraz POI;
- automatyzacja sprzedaży - w ramach systemu Opole+ funkcjonuje prawie 600 beaconów tj. nadajników komunikujących się bezpośrednio z telefonem użytkownika. Beacony znajdują się m.in. na: wiatach przystankowych, autobusach, parkometrach, obiektach sportowych, obiektach turystycznych, obiektach rekreacji; obiektach użyteczności publicznej. Użytkownik znajdując się w pobliżu nadajnika, otrzymuje spersonalizowaną ofertę zakupu np. biletu komunikacji miejskiej czy wejścia do ZOO w oparciu o dotychczasowe preferencje, skracając operację zakupu do niezbędnego minimum. Funkcjonalność ta umożliwia również automatyczny odczyt numeru bocznego autobusu.
- ergonomia obsługi;
- wersje językowe PL, UA, EN, DE;
- modułowość i łatwość rozbudowy o kolejne funkcjonalności.
Smart Point - Dasoft Technologies
Pełne uzasadnienie
Smart Point to pierwsze tak wszechstronne urządzenie pełniące rolę centrum informacyjno-obsługowego
zamkniętego w imponującej bryle, która doskonale komponuje się z krajobrazem miejskim i urokliwymi
przestrzeniami miasteczek. Powierzchnia miast Unii Europejskiej z roku na rok powiększa się, a wraz z nią
rośnie poziom skomplikowania infrastruktury miejskiej.
Smart Point - Dasoft Technologies
Pełne uzasadnienie
Smart Point rozwiązuje ten problem niezależnie od lokalizacji ułatwiając codzienne życie mieszkańców, jak i odwiedzających turystów. Urządzenie oferuje szeroki wachlarz możliwości jakimi są funkcje płatnicze ułatwiające zakup biletów komunikacji miejskiej oraz biletów na wydarzenia kulturalne, a wszystko w możliwie najwygodniejszy sposób za pomocą płatności kartą lub BLIKiem; informacja turystyczna i przewodnik miejski gromadzący najważniejsze dane w lokalizacji, a za pomocą jednego kliknięcia możemy znaleźć informację o jednostkach urzędowych, zabytkach, hotelach i restauracjach; darmowy dostęp do Internetu dla każdego użytkownika będącego w zasięgu łączności Wi-Fi; system SOS umożliwiający natychmiastowe wezwanie pomocy w nagłych wypadkach. Podczas użycia tej funkcji służby ratunkowe automatycznie zostaną powiadomione o lokalizacji zgłoszenia; całodobowy monitoring wizyjny wyposażony w kamerę o kątach widzenia 180° z termowizją zwiększający bezpieczeństwo publiczne; informacje o natężeniu ruchu usprawniające planowanie podróży i unikanie korków ulicznych; informacje o jakości powietrza mające kluczowe znaczenie dla zdrowia publicznego, zważywszy na fakt, iż dane są podawane w czasie rzeczywistym z dokładnością do 99,9%; punkty ładowania urządzeń mobilnych. Nasze zaangażowanie w budowanie miast lepszego jutra jest krokiem naprzód w kierunku bardziej zintegrowanej i technologicznie zaawansowanej przestrzeni miejskiej. W najbliższej przyszłości zbudujemy i zainstalujemy ponad 100 urządzeń Smart Point na terenie polskich miejscowości przyczyniając się do poprawy jakości życia https://www.smartpoint.pl
Bojka analityczna do zdalnego pomiaru
jakości wody - T-Mobile
Polska
Pełne uzasadnienie
Zaawansowana bojka analityczna jest wyposażona w szereg sensorów mierzących różnorodne parametry wody:
temperaturę, pH, przewodność i stężenie zawiesin, rozpuszczony tlen i inne substancje, w tym azotany. Dzięki
obserwacji tych parametrów możliwa jest pełna wykrywalność zdarzeń związanych z zagrożeniem zanieczyszczenia
wód.
Bojka analityczna do zdalnego pomiaru jakości wody - T-Mobile Polska
Pełne uzasadnienie
W odpowiedzi na rosnące potrzeby planowane jest dalsze rozszerzenie listy wskaźników, które możemy też dodać w
zależności od zgłoszonych potrzeb. System składa się z trzech warstw: sensorycznej (moduł komunikacyjny,
czujniki i automatyka), systemowej (platforma IoT, która pobiera i przetwarza dane w czasie rzeczywistym) i
warstwy komunikacyjnej (sieć T-Mobile). Dane przesyłane są w czasie rzeczywistym do aplikacji mobilnej, która
umożliwia zarządzanie nimi i monitoring. Użytkownicy mogą dostosowywać ustawienia systemu, w tym częstotliwość
pomiarów oraz wartości progowe, których przekroczenie inicjuje wysyłanie alertów. Atutem bojki jest jej
zasilanie solarne, co sprawia, że jest rozwiązaniem ekologicznym, a dodatkowo nie wymaga częstego
serwisowania.
System zaprojektowano z myślą o skalowalności i elastyczności, co pozwala na szybką adaptację do nowych wyzwań
ekologicznych. Znajduje zastosowanie w różnorodnych środowiskach wodnych, zarówno w jeziorach, morzach czy
oceanach, jak i do monitorowania sztucznych zbiorników, na przykład warunków w stawach hodowlanych.
Jest to idealne rozwiązanie dla każdego miasta, na terenie którego są zbiorniki wodne. Boja pozwala
zautomatyzować i uprościć proces – zamiast pobierania próbek, dostarczania do laboratorium i ich badania, a
następnie wysyłki wyników wystarczy zalogować się do systemu, sprawdzić ostatnie parametry. Władze miast mogą w
prosty sposób monitorować jakość wody, a tym samym zadbać o dobrostan środowiskowy i mieszkańców oraz z
wyprzedzeniem reagować na niepokojące zjawiska, nim dojdzie do katastrofy ekologicznej. Wyniki pomiarów można
również udostępnić mieszkańcom np. na stronie internetowej.
Opisy naszych wdrożeń:
Opis projektu na Odrze z Miastem Wrocław: Ekosystem Odry bardziej bezpieczny dzięki T-Mobile Polska
W marcu ruszyliśmy z projektem w Krakowie: Innowacyjna bojka analityczna T-Mobile zbada stan Wisły w Krakowie
Wdrożenie Metroroweru i integracja z
transportem publicznym -
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
Pełne uzasadnienie
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą metropolią w tej części Europy. Jest swego rodzaju miastem
miast, które z jednej strony pozwala miastom oraz gminom zachowywać swoją tożsamość, a z drugiej strony
budować efekty synergii tam, gdzie granice wydają się zbędne. Założenia te idealnie realizuje nowy systemu
roweru aglomeracyjnego – Metrorower.
Wdrożenie Metroroweru i integracja z transportem publicznym - Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
Pełne uzasadnienie
Liczący 7000 rowerów w 31 gminach GZM stanowi największy system roweru publicznego w Polsce i trzeci w Europie.
Metrorower jako element lokalnego transportu publicznego jest w pełnie zintegrowany z marką Transport GZM i
pojawił się w już w taryfie, co jest z kolei jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Realizując między innymi
ideę „ostatniej mili”. Mechanizm jest prosty i intuicyjny, po połączeniu kont systemu autionimicznie kontrolują
czy użytkownik posiada bilet uprawniający do darmowej godziny jazdy na rowerze.
Inwestycja nie tylko umożliwi mieszkańcom wygodniejsze poruszanie się po mieście, ale także wpłynie pozytywnie
na rozwój lokalnej gospodarki i turystyki. Wraz z wdrożeniem nowoczesnych rowerów IV generacji oraz dedykowanych
systemów aplikacyjnych, Metrorower ze swoją skalą i innowacjami z zakresu smart city może być inspiracją dla
innych miast w Polsce i Europie.
Projekt Metroroweru wpisuje się w cele planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który jest strategicznym
dokumentem transportowym w GZM. Plan zakłada realizację działań, które zachęcą mieszkańców do przesiadki z
samochodów na bardziej zrównoważone formy transportu. Efektem ma być zmniejszenie ruchu samochodowego w miastach
i gminach GZM oraz poprawa jakości życia mieszkańców. Działania integrujące różne formy transportu w GZM wpisują
się ponadto w zyskującą na popularności koncepcję mobilności jako usługi (MaaS), stanowiącej istotny komponent
współczesnych smart citie.
Katowicki Inteligentny System Zarządzania
Transportem (ITS) -
Sprint
Pełne uzasadnienie
ROZWIĄZANIE: Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem (ITS)
Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem (ITS) - Sprint
Pełne uzasadnienie
ZAKRES WDROŻENIA
- Opracowanie dokumentacji projektowej
- Modernizacja drogowych sygnalizacji świetlnych na 112 skrzyżowaniach
- Adaptacja pomieszczeń na potrzeby Centrum Sterowania Ruchem i budowa serwerowni
- Wdrożenie obszarowego systemu sterowania ruchem SCATS nadzorującego pracę wszystkich skrzyżowań
- Dostawa i uruchomienie podsystemu informowania kierowców – 17 szt. tablic zmiennej treści VMS
- Dostawa i uruchomienie Systemu Informacji Parkingowej obejmującego 1700 miejsc oraz integracja z istniejącymi systemami parkingowymi w centrach przesiadkowych
- Dostawa i montaż 12 szt. znaków parkingowych TIP wyświetlających informacje o wolnych miejscach parkingowych
- Dostawa i uruchomienie systemu monitoringu wizyjnego modernizowanych skrzyżowań (kamery wizyjne CCTV, kamery z funkcją rozpoznawania tablic rejestracyjnych ANPR) i integracja z istniejącymi systemami monitoringu miejskiego Katowic
- Dostawa i uruchomienie systemu udzielania priorytetów przejazdów przez skrzyżowania dla pojazdów komunikacji zbiorowej i pojazdów służb ratunkowych
- Dostawa i uruchomienie systemu łączności w warstwie aktywnej i pasywnej (łączna długość kabli światłowodowych 60 km wybudowanych w istniejącej i nowobudowanej kanalizacji kablowej), budowa 25 km kanalizacji technicznej dwuotworowej
System obszarowego sterowania ruchem pozwala na bieżące reagowanie i optymalizowanie parametrów sterowania sygnalizacjami w celu zapewnienia płynnego przejazdu w układzie drogowym objętym działaniem systemu. Uprzywilejowanie w ruchu drogowym transportu zbiorowego poprzez możliwość przydzielania priorytetów dla przejazdów przez skrzyżowania tramwajów i autobusów.
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Zmniejszenie czasu podróży i zużycia energii.
- Poprawa jakości środowiska naturalnego miasta.
- Możliwość redukcji kosztów zarządzania transportem.
- Poprawa komfortu dla podróżnych.
Wrompa - wrocławska popma ciepła - Fortum
Pełne uzasadnienie
Wrompa, czyli wrocławska popma ciepła, pierwsza tak duża instalacja do odzyskania ciepła ze ścieków w Polsce.
Instalacja o wartości ponad 100 mln zł rozpocznie działanie w czwartym kwartale bieżącego roku. Inwestycja
obejmuje budowę pompy ciepła o mocy 12,5 MW, czyli mocy ok. tysiąca standardowych przydomowych pomp ciepła,
wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.
Wrompa - wrocławska popma ciepła - Fortum
Pełne uzasadnienie
Wrompa będzie odzyskiwać ciepło ze ścieków nieoczyszczonych i wprowadzić je do systemu ciepłowniczego, który rozprowadza ciepło we Wrocławiu. Jest to szczególnie ważne we Wrocławiu, w którym system ciepłowniczy oparty jest głównie na spalaniu węgla i gazu. Wrompa, jako odnawialne źródło ciepła będzie w stanie zmniejszyć produkcję energii cieplnej z wykorzystaniem węgla o 360 tysięcy GJ rocznie. Dzięki temu każdego roku Wrocław uniknie emisji niemal 35 tysięcy ton CO2 oraz innych szkodliwych substancji – SO2, NOx i pyłów. A to oznacza czystsze powietrze w mieście.
System oświetleniowy hali widowiskowo -
sportowej Urania w
Olsztynie - Signify
Pełne uzasadnienie
Współczesne obiekty sportowe to nie tylko ciekawe projekty architektoniczne, ale również zaawansowane i
zautomatyzowane systemy sterowania i kontroli powiązanych ze sobą instalacji. Sterowanie oświetleniem to jeden
z jej kluczowych elementów.
System oświetleniowy hali widowiskowo - sportowej Urania w Olsztynie - Signify
Pełne uzasadnienie
Tylko tego typu rozwiązania są w stanie zapewnić odpowiednie warunki do przeprowadzenia imprez sportowych z
zachowaniem właściwego poziomu bezpieczeństwa dla grających i oglądających, wymaganych w tego typu obiektach, a
przy rosnących kosztach także niższe koszty utrzymania obiektu.
We współpracy z Mirbud S.A i firmą projektową Norbud, Signify Poland zrealizowało największą od kilkudziesięciu
lat inwestycję w infrastrukturę oświetleniową w Olsztynie. Projekt oświetlenia hali sportowo-widowiskowej Urania
w Olsztynie to przykład stworzenia inteligentnego i zrównoważonego dla miasta, obiektu użyteczności
publicznej.
Projekt polegał na zaprojektowaniu oraz wdrożeniu nowej infrastruktury oświetlenia sportowego, wewnętrznego i
zewnętrznego (w tym iluminacyjnego). Łącznie zainstalowano prawie 5000 opraw LED Philips, które zostały
zintegrowane z systemami zarządzania oświetleniem Interact Sport, Interact City i Color Kinetics. Cała
infrastruktura oświetleniowa jest zarządzana zdalnie a systemy pozwalają zarządzającym m.in. dostosować jasność
i temperaturę barwową oświetlenia, oświetleniową wewnątrz i na zewnątrz obiektu do różnych sytuacji i
okazji.
W głównej bryle przebudowanej Uranii zlokalizowane jest wielofunkcyjne boisko, wykorzystywane m.in. w
rozgrywkach siatkarskich, piłki ręcznej, koszykówki, tenisa ziemnego, tenisa stołowego, badmintona, futsalu,
boksu. W Uranii są także sale: treningowo-rozgrzewkowa z widownią, sala podnoszenia ciężarów, judo, siłownia
oraz zaplecze sanitarno-szatniowo-rehabilitacyjne z pomieszczeniami pracowniczymi, lodowisko zewnętrzne i
podziemny parking.
Dzięki systemowi, zarządzający budynkiem mają możliwość dostosowania jakości oświetlenia sportowego do rodzaju
pomieszczenia, charakteru i rangi wydarzenia sportowego i aktywności (rekreacyjnych, treningów, zawodów bez
udziału transmisji TV, z transmisja TV, HGTV (4 K Slow Motion). Dodatkowo system pozwala na stworzenie
oświetlenia „eventowego”, zaprogramowania osobnych, zindywidualizowanych scen świetlnych, dzięki czemu obiekt
może być wykorzystywany do organizacji imprez o charakterze komercyjnym. To pozwala optymalnie wykorzystać
dostępną przestrzeń obiektu i generuje większe zyski inwestycji.
Oświetlenie zewnętrzne jest zintegrowane i sterowane przez, wcześniej wdrożony w Olsztynie, system zarządzania
oświetlenia zewnętrznego Interact City.
Wszystkie zastosowane w projekcie systemy pozwalają na kontrolowanie parametrów, zarządzanie oświetleniem według
wybranych scenariuszy, automatyczne wykrywanie usterek, usprawniając zarządzanie obiektem, zwiększając jego
bezpieczeństwo przy niższych kosztach eksploatacji. Sterowana jest także iluminacja głównego budynku, która
została zaprojektowana aby podkreślić jego detale architektoniczne. Hala widowiskowo - sportowa Urania stała się
atrakcyjną wizytówką miasta.
System EZD RP - NASK
Bezpłatny system do elektronicznego zarządzania dokumentacją. Jest wdrażany w podmiotach administracji
rządowej oraz w jednostkach samorządu terytorialnego. Implementacja jednolitego systemu do elektronicznego
zarządzania dokumentacją jest fundamentem działań mających na celu cyfryzację administracji publicznej,
usprawnienie jej działania oraz zwiększenie transparentności i otwartości polskich urzędów.
System EZD RP - NASK
SAS Viya: wydajna platforma sztucznej
inteligencji i
analityki
- SAS Institute
Pełne uzasadnienie
SAS Viya to unikalna i kompleksowa platforma analityczna, wspierająca między innymi szybką budowę systemów
IoT. Może być wdrożona w chmurze jak i w wersji on-premise. Platforma umożliwia podłączenie do dowolnego
źródła danych: bazy SQL, noSQL, pliki płaskie, dane strumieniowe (broker wiadomości lub bezpośrednie
połączenie z producentem) jak i dowolnych interfejsów REST API systemów dziedzinowych w mieście.
SAS Viya: wydajna platforma sztucznej inteligencji i analityki - SAS Institute
Pełne uzasadnienie
Platforma umożliwia pracę z danymi w pełnym cyklu analitycznym rozumianym jako: akwizycja danych ze źródeł,
czyszczenie i zarządzanie danymi, analiza eksploracyjna danych i tworzenie modeli ML/AI oraz GenAI wspierających
automatyzację procesów, zarządzanie modelami, publikacje modeli do przetwarzania wsadowego oraz przetwarzania w
czasie rzeczywistym, oraz raportowanie. Viya umożliwia analizę dowolnej formy danych: dane liczbowe, tekst,
obraz, wideo, dźwięk. Dzięki tym właściwościom stanowi dobry fundament do tworzenia Digital Twin City,
umożliwiając właściwe zarządzanie inwestycjami miejskimi, kosztami utrzymania infrastruktury jak i zmieniających
się trendów oraz popytu obywateli na usługi miejskie.
SAS Viya pozwala wykorzystać potencjał drzemiący w istniejących miejskich systemach dziedzinowych jak transport
publiczny, ITS, wodociągi, parkingi, CCTV, komponenty IoT etc., zanim podjęte zostaną decyzję o kolejnych
inwestycjach. Dostępność wszystkich funkcjonalności platformy z poziomu interfejsów low code/no code umożliwia
pracę z danymi praktycznie każdemu pracownikowi urzędu po kilkudniowym przeszkoleniu. Nie jest wymagana wiedza
teleinformatyczna. Jednocześnie dla bardziej zaawansowanych użytkowników dostępne są interfejsy w możliwością
programowania w językach SAS, Python, R, Lua, a ponadto wszystkie funkcjonalności platformy dostępne są z
poziomu API REST. SAS Viya jest z jednej strony platformą kompleksową, z drugiej otwartą, orkiestrującą różne
technologie, zapewniającą efektywne działanie w różnorodnych ekosystemach i architekturach.
*W tej kategorii Organizator zastrzega sobie możliwość przyznania więcej niż jednej nagrody