Cecylia Szymańska
Dyrektor ds. Edukacji
Microsoft Polska
Ostatnie miesiące to czas zmian w całym systemie edukacji. Zmian, które wymusiły przyspieszoną adaptację cyfrowych umiejętności – w nauczaniu, uczeniu się, zarządzaniu szkołą czy choćby codziennej komunikacji na linii nauczyciel-rodzice-uczniowie. Należy jednak pamiętać, że zdalne nauczanie nie zastąpi fizycznej lekcji czy bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami na przerwie.
W dalszej perspektywie, cyfrowa edukacja chce uzupełniać tradycyjną dydaktykę – czy to o nowe, spójne platformy komunikacji i przekazywania wiedzy, czy też rozwijając kompetencje przyszłości, czyli uniwersalne umiejętności przydatne w życiu prywatnym, zawodowym i społecznym każdego człowieka. Zarówno ucznia, jak i dyrektora czy nauczyciela.
Nowe technologie odgrywają w tym procesie rolę kluczową. Przede wszystkim są naturalnym językiem młodych ludzi, dla których Internet, aplikacje czy grupowe wideokonferencje są częścią codzienności. W tym kontekście nowe podejście do edukacji odpowiada właśnie wyzwaniom współczesnego świata, gdzie szybkość komunikacji, współpraca w grupie, myślenie projektowe czy indywidualna twórczość każdego ucznia są szalenie istotne dla ich rozwoju od najmłodszych lat. Trzeba je tylko odpowiednio ukierunkować.
Cyfrowe wyrównywanie szans
Nowe technologie w edukacji mają jeszcze jedną, istotną wartość – ograniczają dysproporcje związane np. z niepełnosprawnościami czy sytuacją materialną w rodzinach ubogich.
– „Korzyści płynące z uczestnictwa w cyfrowej edukacji są długofalowe, ale bezpośrednio przekładają się na wyrównywanie szans i tempo rozwoju miast czy regionów. Dlatego tak ważna jest integracja działań lokalnych ośrodków i wspólna strategia na rzecz rozwoju edukacji w duchu cyfrowym” – mówi Cecylia Szymańska, Dyrektor ds. Edukacji, Microsoft Polska. – „I choć standaryzacja, rozumiana jako wykorzystanie spójnego ekosystemu narzędzi, takich jak Microsoft Office 365 w ramach szkoły, miasta czy nawet regionu jest bardzo ważne dla powodzenia „projektu: zdalna edukacja”, musimy rozszerzać tę perspektywę i myśleć bardziej kompleksowo niż tylko na poziomie narzędziowym. Musimy działać wspólnie na każdym poziomie, włączając w to samorząd, rodziców i samych uczniów – tylko takie podejście pozwala precyzyjnie odpowiada
celom dydaktycznym, ale też weryfikować, czy wykorzystywane przez nas metody zdają egzamin w praktyce”.
Sukces Gdańskiej Platformy Edukacyjnej czy rzeszowskiego programu Innowacyjna Edukacja to przykłady modelowo przeprowadzonych projektów wspierających cyfrową edukację, ale też projektów realizowanych od kilku lat wspólnie przez władze miejskie i dyrekcje lokalnych placówek. Efekt? Wszystkie szkoły w Rzeszowie – łącznie blisko 30 tys. uczniów i 4 tys. nauczycieli – od dwóch lat korzystają z usługi Office 365 dla Edukacji. Z kolei w ramach Gdańskiej Platformy Edukacyjnej dodatkowo funkcjonują zamknięte grupy w mediach społecznościowych, moderowane przez przedstawicieli Urzędu Miasta, dostępne zarówno dla dyrektorów, jak i nauczycieli gdańskich szkół i placówek edukacyjnych. Jest to przestrzeń wymiany doświadczeń i pomysłów, również w kontekście zdalnego nauczania. Oba te przykłady pokazują, jak ważna jest inwestycja w edukację na poziomie samorządu i jak bardzo wpływa to na rozwój kompetencji przyszłości całej społeczności.
Jedna platforma to także ułatwienie w procesie uczenia się i nauczania. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, mając do dyspozycji jedno spójne i wielopłaszczyznowe narzędzie mogą efektywniej przyjmować wiedzę. Jeden kanał komunikacji z uczniami, klasą w której jest kilkudziesięciu uczniów jest łatwiejszym i szybszym rozwiązaniem, które pozwala pracować wszystkim na wspólnych dokumentach, komunikować się i planować kolejne działania w szkolnym kalendarzu.
Przykład idzie z góry
Narzędzia cyfrowe otwierają drzwi do nieograniczonych zasobów informacji i wiedzy. I to nie tylko uczniom. Nie do przecenienia jest tutaj rola nauczycieli, jako przewodników po cyfrowym świecie, a także dyrekcji i władz lokalnych, które odpowiadają za systemowe rozwiązania w tym obszarze.
Dlatego jednym z podstawowych celów działań Microsoft dla Edukacji jest promowanie innowacyjnych postaw właśnie wśród nauczycieli. Jak choćby w ramach programu Microsoft Innovative Educator Expert, do którego mogą przystąpić nauczyciele-pasjonaci nowych technologii. I choć jest to program globalny, w Polsce bierze w nim udział już ponad 270 osób – pedagodzy i dyrektorzy szkół o nieszablonowym podejściu do edukacji. Podejściu, które mogą później przenieść do szkół, w których uczą, a przy okazji inspirować innych pedagogów, tworząc społeczność innowacyjnych edukatorów.
W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji – edukacja@microsoft.com
Data publikacji: