Wobec rosnących cen energii elektrycznej, włodarze polskich miast szukają rozwiązań poprawiających efektywność energetyczną istniejącej infrastruktury drogowej. Okazuje się, że „najtaniej” może być pod latarnią, a konkretnie pod sygnalizacją świetlną.
Historia „zielonych świateł” – czyli jak to się zaczęło?
5 sierpnia 1914 roku na skrzyżowaniu ulic Euclid i East 105th w amerykańskim Cleveland stanęło pierwsze elektryczne urządzenie regulujące ruch na drodze. Operowało jedynie dwoma kolorami – czerwonym (stój) oraz zielonym (jedź),
a o każdej zmianie świateł dodatkowo informował specjalny sygnał dźwiękowy. Kilka lat później trzeci kolor – żółty wprowadzono w mieście Detroit. Wtedy jeszcze wszystkie urządzenia sterowane były ręcznie.
Około 1922 roku zaczęły pojawiać się światła drogowe niewymagające ręcznej obsługi wyposażone w przełączniki czasowe. W miarę upowszechniania się sygnalizacji świetlnej automatyka okazała się koniecznością – wkrótce w samym Nowym Jorku pozwoliła ona zwolnić kilkaset policyjnych etatów. W Polsce pierwsza sygnalizacja świetlna została zamontowana na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej w Warszawie w 1926 roku.
Obecnie nowoczesna, automatyczna i oszczędna sygnalizacja świetlna jest powszechna na całym świecie. W samej Warszawie istnieje ponad 900 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, umożliwiając sprawne i bezpieczne poruszanie się na co dzień po stolicy setek tysięcy aut. Koszty obsługi sygnalizacji świetlnej w miastach to spory wydatek, który można redukować… np. poprzez zastosowanie innego rodzaju źródeł światła w sygnalizatorach.
Tylko 1 Wat
Yunex jako pierwszy na rynku wprowadził technologię 1 Wat, gwarantując taką samą jakość i moc oświetlenia, a redukując zużycie energii elektrycznej o 80% w porównaniu z tradycyjnymi sygnalizatorami 230V LED. Yunex dostarcza najnowocześniejsze rozwiązania dla sygnalizacji świetlnych: sterowniki, sygnalizatory, przyciski dla pieszych, urządzenia akustyczne, detektory pojazdów. Technologia przynosi wymierne korzyści w postaci oszczędności – mniejsze zużycie energii, mniejsze zanieczyszczenie powietrza oraz oszczędność pieniędzy.
– Rozwiązanie 1 watowe Yulux jest zgodne z normą bezpieczeństwa SIL3, posiada dodatkowy czujnik optyczny do monitorowania działania LEDów, mierzenia natężenia światła oraz jest kompatybilna z głównymi dostawcami systemów detekcji, takich jak przyciski dla pieszych czy urządzenia akustyczne informujące o zmianie światła. To najbardziej ekonomiczna sygnalizacja świetlna na świecie – powiedział Łukasz Borowski, dyrektor ds. serwisu w polskim oddziale Yunex.
Przykłady z Niemiec…i Polski
Pilotażowa instalacja technologii 1 Wat odbyła się w niemieckim Herne, zapewniając miastu zmniejszenie zużycia energii o blisko 20.000 kWh w porównaniu do standardowych żarówek. Jeszcze bardziej imponujące efekty można uzyskać w Berlinie, w którym zamiana oświetlenia w 2100 sygnalizatorach przynosi oszczędności rzędu 0,5 mln euro rocznie, generując przy tym o ponad 2000 ton mniej CO2. By osiągnąć podobne efekty miasto musiałoby rokrocznie sadzić dodatkowe 2000 drzew.
Technologia 1 Wat znalazła także zastosowanie w kilku polskich miastach. Pierwszym z nich był Rzeszów, gdzie rozwiązanie obejmuje swoim zasięgiem blisko pół miasta. Zastosowane rozwiązanie na 886 sygnalizatorach na 27 skrzyżowaniach generuje rokrocznie oszczędność ok. 160 tys. złotych.
Pod koniec 2023 roku w ramach projektu ITS w Zielonej Górze zostało zastosowane to rozwiązanie na 226 sygnalizatorach na 9 skrzyżowaniach.
Pojedyncze, pilotażowe instalacje 1 Wat wprowadzono także w Warszawie oraz Krakowie.
Yunex był oficjalnym partnerem XVII Smart City Forum w Warszawie organizowanego w hotelu Westin w dniach 20 – 21 listopada.
Data publikacji: