Case Study – Energooszczędny System Oświetlenia Zarządzany Inteligentnym Monitoringiem – Piotr Ostanek, Business Partner & CEO, lesss przedstawił rozwiązanie polegające na połączeniu monitoringu miejskiego w postaci kamer z oświetleniem różnego rodzaju (np. LED). System steruje oświetleniem poprzez inteligentny monitoring i analizę obrazu. Rozwiązanie lesss pozwala uzyskać oszczędności 85% energii. W prezentacji przedstawione zostały wyniki z wdrożenia w Legnicy (skatepark) i Warszawie (Bulwary Wiślane).
Automatyczne procesy wizyjne… z kamerą wśród parkingów – Maciej Mroszczak, CCTV IP Systems Specialist, Sprint S.A przypomniał, że pierwsze testy analizy obrazu na potrzeby budowania statystyki ruchu obiektów przeprowadzono w 2016 r. Sprint od 2017 r. wdraża detekcję wolnych i zajętych miejsc parkingowych. Zasada działania systemu: na obrazie pobranym z istniejącego systemu wizyjnego zaznaczane są miejsca parkingowe. Algorytm bada je i wyświetla tylko samochody, a następnie całość przenosi na mapę. Pozwala to pokazać dostępność miejsc. Pozyskaną w ten sposób informację można opublikować na miejskich cyfrowych nośnikach lub np. w aplikacjach, czy stronach internetowych.
Usługi w przestrzeni publicznej z wykorzystaniem kamer – Karol Dominiczak, Key Account Manager, Axis Communications Poland Sp. z o.o. pokazał przykład zastosowania kamer na przykładzie amerykańskiego projektu „Green Light Detroit”. Miasto znane jest z problemów z bezrobociem i dużej liczby osób żyjących na granicy ubóstwa. W 2015 r. burmistrz Detroit zlecił badania, z których wynikło, że najwięcej rozbojów (25%) jest na stacjach benzynowych lub w ich okolicach. Stworzono PPP, określono interesariuszy i ustalono cel projektu. Biznes odpowiedzialny był za zakup kamer HD, szybką sieć internetową, oświetlenie, oznakowanie. Miasto stworzyło natomiast centrum obsługi, udostępniło personel, patrole i technologię. Obecnie w projekt włączonych jest prawie 300 podmiotów. Zastosowane działania przyniosły skutek w wykrywaniu sprawców przestep i w spadku ich liczby.
Debatę w ramach bloku tematycznego IV poprowadził Adam Jędrzejewski, Founder &CEO, Stowarzyszenie Mobilne Miasto.
Założenia bloku tematycznego IV:
- Infrastruktura oświetleniowa inteligentnych miast.
- Systemy sterowania i zarządzania miastem.
- Inteligentne systemy nadzoru oraz sterowania ruchem drogowym.
- Innowacje w transporcie miejskim.
- Transport publiczny zarządzany w „chmurze”.
- Plany miast związane z wdrożeniami pojazdów elektrycznych.
- Elektromobilność i pojazdy autonomiczne.
- Infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych na terenie osiedli mieszkaniowych.
- Integracja systemów sharingowych z transportem publicznym.
- Czy obecne uregulowania prawne nie są przeszkodą w rozwoju mobilności w miastach.
- Zarządzanie miejscami parkingowymi w mieście inteligentnym.
Udział w debacie wzięli:
Krzysztof Biezmienow, Prezes Zarządu, A2 Customer Care, Grupa Atende – podkreślił, że inteligentne miasto to też roztropne wykorzystanie posiadanych zasobów. W ramach spółki zajmują się elektromobilnością (rozliczanie i optymalizacja rezerwacji punktów do ładowania samochodów elektrycznych), a także Smart Grid (elementy inteligentnego systemu zarządzania energią elektryczną w danym obszarze).
Hibaq Jama, Councillor, Bristol City Council, United Kingdom – przypomniała słuchaczom, że bardzo ważną jest rozmowa między władzami miasta a mieszkańcami, w jaki sposób miasta mogą być bardziej wspólne.
Waldemar Matukiewicz, Wiceprezes Zarządu, Sprint S.A. – stwierdził, że Smart City to moda ostatnich lat, gdzie wszystkie komponenty miasta można podciągnąć pod to hasło. Dodał, że budowanych jest szereg sensorów zbierających informacje, które odpowiadają za zadowolenie z życia w mieście (bezpieczeństwo, transport, zarządzanie ruchem). Miasto nie może być inteligentne samo dla siebie, ale dla mieszkańców.
Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Nextbike Polska S.A. – zaczął swoją wypowiedź od stwierdzenia, że po 8–9 latach działalności rowerów miejskich rozwiązanie to jest bardzo popularne i zostało dobrze przyjęte przez mieszkańców. Rower publiczny jest zjawiskiem masowym i stanowi uzupełnienie transportu miejskiego, który musi być przewidywalny i dobrej jakości.
Marcin Wróblewski, Kierownik projektu, Biuro Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy – wskazał, że żadne z polskich miast nie ma wydzielonej strategii Smart City, ale są dokumenty, które swoim zakresem obejmują elementy inteligentnego miasta. Warszawa zaczęła już działania Smart, jak np. rozbudowa systemy 19115, platformy API czy budowa platformy IoT. Miasto ma również wprowadzić rozwiązania w zakresie elektromobilności. Przed stolicą jeszcze dużo, aby dojść do wizji i rzeczywistości Smart City.
Xavier Vilalta, Smart City, Innovation & International Marketing ACCIÓ, Barcelona – w swojej wypowiedzi podkreślił, że strategia i przywództwo to aspekty, które pozwalają miastu rozwijać się w kierunku Smart. Każde miasto potrzebuje swojego indywidualnego rozwiązania. Jednym z kroków Barcelony do bycia Smart City był system rowerowy.
Tekst przygotowała redakcja „Inteligentne Miasta i Regiony” (www.inteligentnemiastairegiony.pl).