1. Budowa zintegrowanych platform komunikacyjnych na przykładzie platformy 19115 – Ewa Kolankiewicz, Zastępca Dyrektora Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy, we wstępie do prezentacji stwierdziła, że przy pomocy platformy miasto chce się komunikować z mieszkańcami. Jest to jeden ze sposobów łączenia ich we współzarządzanie stolicą. Tadeusz Osowski, Dyrektor Biura Cyfryzacji Miasta Urzędu m.st. Warszawy, przedstawił przykład działania platformy 19115, która składa się z potężnych systemów zintegrowanych w jeden. Powiedział, że systemy, jakie są w mieście, mają realizować określone zadania. Przed implementacją platformy trzeba zastanowić się, jak ma się odnaleźć w całym ekosystemie miasta i jak zachęcić mieszkańców do korzystania z niej.
2. Anna Hejka, Founder and Managing Partner, Heyka Capital Markets Group w swojej prezentacji wskazała, że Warszawa zajęła 89 miejsce na 100 w ramach raportu The Most Connected Cities 2017. Przedstawiła również platformę Cityglobe, która rozwiązuje rosnący problem lokalizacji inwestycji zagranicznych. To narzędzie wspierania decyzji inwestycyjnych i biznesowa sieć społecznościowa.
3. Piotr Żochowski, Business Development Manager, T-Mobile Polska SA opowiedział o tym, jak zorganizować sprawna komunikację miasta z mieszkańcami, turystami. System komunikacji może przynieść uczestnikom miasta wygody takie, jak szybkie i skuteczne przekazywanie informacji, alarmowanie, przeprowadzanie procesu windykacji czy kampanii marketingowej.
Po prezentacjach Szymon Ciupa, Ekspert Smart City, Bloger, Smart City Expert, rozpoczął panel dyskusyjny, w trakcie którego omówiono następujące kwestie:
Innowacyjne narzędzia do komunikacji z mieszkańcami.
Komunikacja online, e-urząd – narzędzia sprawnej administracji.
W jaki sposób podnieść jakość życia mieszkańców, bazując na innowacyjnych technologiach?
Marketing miast.
Jak skutecznie budować komunikat – analiza danych, agregacja treści i narzędzia reklamowe?
Wymiana danych pomiędzy miastem i mieszkańcami (transparentność i wykorzystanie udostępnianych przez miasto danych do budowania własnych biznesów).
W panelu wzięli udział:
Dariusz Basa, Kierownik Działu Rozwoju Biznesu B2B, Polkomtel Sp. z o.o. – stwierdził, że na Forum nie zostało jak do tej pory powiedziane jak przetworzyć i pokazać różnego rodzaju informacje zebrane przez miasto. Zwłaszcza jak wychwycić te, pojawiające się ze strony społeczeństwa.
Ryszard Błażnik, Doradca Prezydenta Miasta Wałbrzycha – opowiedział o zorganizowanym ostatnio w Wałbrzychu hackathonie miejskim, którego zadaniem było zachęcenie młodych ludzi, aby razem z władzami urządzili miasto. W wydarzenie przyczyniło się do stworzenia strefy, gdzie mieszkańcy mogą spotkać się i rozwijać zdolności informatyczne pod okiem ekspertów. Doradca Prezydenta polecił miastom organizację tego typu imprez. W Wałbrzychu będzie tworzone centrum zarządzania miastem.
Agnieszka Godlewska, Prezes, Screen Network SA – podkreśliła, że komunikacja to fundament demokracji. Bez niej samorząd jest daleko od potrzeb mieszkańców. Technologia ekranów miejskich sprzyja kontaktom na linii miasto–obywatel, gdyż mało kto wchodzi na strony internetowe urzędów. Aktualnie w ciągu dnia mieszkańcy dużych miast przebywają poza domem aż 12 godzin, w mniejszych miejscowościach – 8–9 godzin.
Marek Kuzaka, Prezes, AMS – stwierdził, że warto wiedzieć co należy komunikować. Nie wszystkie komunikaty są zapamiętywane. W miastach są strategie działania, o których nikt z mieszkańców nie wie. To wg prelegenta trzeba zmienić i poprawić. Do komunikacji warto skorzystać z narzędzi marketingowych, które już są.
Marcin Wojdat, Sekretarz m.st. Warszawy – wskazał, że mieszkańcy mając dostęp do informacji, mogą mieć wpływ na to co się dzieje w mieście, np. mogą wyrazić swoje potrzeby poprzez budżet partycypacyjny. Komunikacja ze społeczeństwem, które chce coś zmienić jest bardzo ważna.
Piotr Żochowski, Business Development Manager, T-Mobile Polska SA – zapytał do kogo tak naprawdę docierają informacje zebrane w mieście. Stwierdził, że są one przetrzymywane i nieudostępniane lub giną na niskim poziomie, np. dlatego, że nie da się z nimi nic zrobić (np. informacje o dziurach w ulicach).
Blok III zamknęła prezentacja Digital City – Medium Komunikacyjne Miast „Smart” wygłoszona przez Damiana Reznera, Dyrektora ds. Innowacji, Screen Network SA. Digital City to nowy sposób komunikacji dla miast Smart. Ekrany są już wtopione w przestrzeń miejską. Zintegrowany system sieci ekranów umożliwia wyświetlanie komunikatu dla mieszkańców, np. informacji o poziomie zanieczyszczenia powietrza, objazdach czy nawet zaginionej osobie. Emisja komunikatów odbywa się w czasie rzeczywistym. System może korzystać z dowolnych baz danych, zasobów sieci czy urządzeń monitorujących.
Tekst przygotowała redakcja „Inteligentne Miasta i Regiony” (www.inteligentnemiastairegiony.pl).