Gospodarzami bloku tematycznego VI – Elektromobilność – szanse i wyzwania, byli: PGNiG Obrót Detaliczny, ATENDE, Miasto Szczecin, Miasto Wrocław. Panel dyskusyjny poprowadził dr Krzysztof Buczkowski, Ekonomista, Socjolog, multimodalny.pl. Podczas panelu omówiono następujące zagadnienia: nić porozumienia pomiędzy producentami pojazdów elektrycznych a przedstawicielami władz państwowych, plany miast związane z wdrożeniami pojazdów elektrycznych, niskoemisyjne pojazdy wyposażone w urządzenia telemetryczne i lokalizacyjne, inteligentne systemy nadzoru oraz sterowania ruchem drogowym, elektromobilność a system energetyczny – wspólne podejście do zrównoważonego rozwoju, innowacyjne rozwiązania wodorowe w komunikacji publicznej a gazomobilność, niskoemisyjny transport komunalny w strategii polskich miast. W panelu udział wzięli: Maciej Bluj, Wiceprezydent Miasta Wrocławia, Piotr Ostrowski, Specjalista ds. elektromobilności, Atende S.A., Katarzyna Gruszka, Naczelnik Wydziału Strategii, Urząd Miasta Gdyni, Marcin Korolec, Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, Michał Zimmer, Kierownik Sektora Elektroniki, Polski Komitet Normalizacyjny, Ivan Potier, Economic Counsellor, French Embassy in Poland, Ambasada Republiki Francuskiej.
Maciej Bluj, Wiceprezydent Miasta Wrocławia, potwierdził, że Wrocław już 2013 r. miał swoją politykę mobilności. Jako pierwsi wprowadzili prawie darmowy abonament dla samochodów emitujących znikoma ilość spalin (elektryczne, hybrydowe). Wprowadzanie i preferowanie komunikacji zbiorowej, tras rowerowych, zwężania pasów dla samochodów jest bardzo trudnym procesem, ponieważ jesteśmy przyzwyczajeni do wygody. Poza ulgami pojazdom ekologicznym przysługuje wjazd do obszarów, gdzie jest zakaz ruchu spalinowego lub na buspasy. Wiosną 2018 r. we Wrocławiu ruszy wypożyczalnia samochodów elektrycznych (200 sztuk) w formule car sharing. Jak pokazują badania jedno auto w car sharingu zastępuję siedem samochodów prywatnych. Do obsługi wypożyczeń przygotowana została specjalna aplikacja. Bluj stwierdził, że to jak chcemy chronić środowisko, musi być dopasowane do naszych możliwości.
Piotr Ostrowski, Specjalista ds. elektromobilności, Atende S.A., zaprezentował punkt podejścia jego firmy do realizacji celu, jakim jest elektromobilność. Zapytał zebranych, czy wiedzą ile jest warte Smart City, jak nie ma energii elektrycznej? Podkreślił, że w panelu nie wzięli udział przedstawiciele dostawców energii. Stwierdził, że obecnie operatorzy systemu dystrybucyjnego nie rozmawiają z samorządami w kwestii elektromobilności. Później może być już za późno, aby wszystko sprawnie wdrożyć. Transport publiczny w Krakowie zakładał, że zbudowane będą stacje ładowania pojazdów elektrycznych warte 40 tys. zł. Okazało się jednak, że potrzebny będzie system szybkiego ładowania, który jest droższy od tradycyjnego i realizacja projektu została przesunięta. Aby elektromobilność była możliwa, potrzebna jest przebudowa systemu elektroenergetycznego w miastach. Swoją wypowiedź zakończył pytaniami skierowanymi do słuchaczy: Czy mamy do czynienie z modą na elektryki czy z przyszłością? Czy wiemy po co tak naprawdę chcemy wdrożyć takie rozwiązania? Czy warto to robić?
W swojej wypowiedzi Katarzyna Gruszka, Naczelnik Wydziału Strategii, Urząd Miasta Gdyni, podkreśliła, że Gdynia ma duże doświadczenie w dziedzinie elektromobilności. Już kilkadziesiąt lat rozwija sieć trolejbusów. W Polsce również Lublin i Tychy mają trolejbusy. Przyznała, że miasto chciało zamknąć linie, ale nie doszło do tego ze względu na decyzję mieszkańców. Sieć w Gdyni wciąż się rozwija. To bardzo ekologiczny i cichy środek transportu. Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdyni prowadzi badania dotyczące mieszkańców i transportu miejskiego. Ponad 60 proc. respondentów uważa, że stosunek trolejbusów do autobusów powinien być na tym samym poziomie, a 15 proc. chce aby trolejbusów było więcej. W Gdyni pojawiły się też trolejbusy, które dzięki bateriom Li-Ion mogą odłączyć się od trakcji i jeździć poza nią. Miasto posiada także portal Mobilna Gdynia, który jest jednym z ważniejszych kanałów komunikacji. Władze stawiają na zmianę nawyków transportowych mieszkańców. Samochody elektryczne nie zmniejsza problemu z zajętością miejsc parkingowych. Może w tym pomóc ulepszenie komunikacji miejskiej i zastosowanie autobusów elektrycznych.
Marcin Korolec, Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, wskazał, że zmiana technologii dzieje się w Azji. Sprzedaż samochodów elektrycznych w Chinach na koniec sierpnia 2017 r. wyniosła 435 tys. pojazdów, w tym ponad 100 tys. autobusów. W Europie w tym czasie było to 283 tys. samochodów elektrycznych, a w USA – 281 tys. Chiny chcą być numerem jeden w produkcji tego typu pojazdów. Korolec stwierdził dodatkowo, że w polskich miastach powinny pojawić się strefy zeroemisyjnego transportu.
Michał Zimmer, Kierownik Sektora Elektroniki, Polski Komitet Normalizacyjny, przedstawił, jak normy mogą pomóc w odniesieniu się do tematów elektromobilności. Nad normami dla elektryków pracowały organizacje narodowe i europejskie. Dotyczą one zarówno samych samochodów, jak i m.in. ładowarek, okablowania strukturalnego. Powołano grupę badawczą, która zorientowała się w tematyce i stworzyła road map, w którym określono komitety i organy techniczne, w których są i będą opracowywane normy w zakresie elektromobilności. Przedstawiono katalog norm do wprowadzenia i obszary do znormalizowania. W 2012 r. powołano grupę koordynacyjną ds. elektromobilności. W Polsce za wdrażanie norm odpowiada Polski Komitet Normalizacyjny. Zimmer podkreślił, że warto monitorować prace normalizacyjne, aby być na bieżąco z planowanymi wymaganiami.
Ivan Potier, Economic Counsellor, French Embassy in Poland, Ambasada Republiki Francuskiej, stwierdził, że jako instytucja są zainteresowani wdrażaniem elektromobilności. W polityce mobilności powinna być zastosowana metoda „kija i marchewki” – z jednej strony ograniczenia i limity dla samochodów spalinowych, jak i zachęty finansowe dla właścicieli samochodów zeroemisyjnych
Tekst przygotowała redakcja „Inteligentne Miasta i Regiony” (www.inteligentnemiastairegiony.pl).
Data publikacji: