Założenia bloku tematycznego I:
- Filary strategii Smart City w danym mieście.
- Korzyści wynikających z wykorzystywania koncepcji Smart City w działaniach miast.
- Ewolucja istniejących ośrodków miejskich w kierunku Smart City.
- Koncepcja miasta ekologicznego.
Udział w debacie wzięli:
Maciej Bluj, Wiceprezydent Miasta Wrocławia – stwierdził, że podstawowym filarem miasta jest człowiek – jego styl życia i dynamika, kolejne filary są po to, aby służyły ich realizacji. W związku z tym we Wrocławiu rozładowywanie dużego ruchu samochodów rozpoczęto od zmiany zachowań transportowych mieszkańców, a przez to usprawniania ruchu. Wiceprezydent podkreślił, że nie każdy z realizowanych projektów kończy się sukcesem, a w samorządach jest duża obawa przed porażką. Uważa jednak, że warto podejmować takie trudne zadania, gdyż jak na końcu okazuje się – straty są niewielkie. Przykładowo Wrocław zgodził się na system car sharingowy aut elektrycznych pomimo odradzania ze strony rynku. System wszedł i… jest pozytywnie przyjęty przez mieszkańców. Na wiosnę 2018 r. ma być już 200 aut – 190 osobowych i 10 transportowych (których segment chcą rozwijać). Dodatkowo w środkach komunikacji miejskiej wprowadzono ostatnio możliwość płatności kartą płatniczą/kredytową za bilet. Przedstawiciel Wrocławia w odpowiedzi na pytanie odnośnie koncepcji miasta ekologicznego podkreślił, że trzeba budować świadomość ludzi, gdyż zanieczyszczenia powietrza przede wszystkim pochodzą od nich. Dodatkowo bardzo często poziom ekologii wynika z zamożności mieszkańców (brak finansów na kupno drogiego, ale dobrej jakości paliwa do ogrzewania). W związku z tym Wrocław zdecydował się na własną KAWKĘ. Władze mają świadomość, że smogu, który powstał na przestrzeni lat, nie zlikwidują z dnia na dzień.
Artur Szymczyk, Wiceprezydent Miasta Lublin – pochwalił się, że Lublin jest jednym z trzech miast w Polsce, w których utrzymano istniejącą infrastrukturę trolejbusową. Uznał to za bardzo dobrą decyzję wszystkich dotychczasowych władz miasta. Połowa ruchu w ramach komunikacji miejskiej opiera się o zeroemisyjny tabor. Pozwala to jeszcze bardziej zmniejszyć poziom zanieczyszczenia środowiska miejskiego. Dodatkowo lubelski system ciepłowniczy jest oparty o źródła kogeneracyjne i efektywne energetyczne. Ponad połowa mieszkańców jest podłączonych do sieci ciepłowniczej. Z przeprowadzonych badan wynika, że 85% zanieczyszczeń w mieście to zanieczyszczenia napływowe, niegenerowane bezpośrednio przez aglomerację lubelską.
Tadeusz Truskolaski, Prezydent Miasta Białegostoku – podkreślił, że na dzień dzisiejszy nie wszystkie miasta mają strategię Smart City. W Białymstoku powołano zespół w zakresie zarządzania sześcioma obszarami w tym m.in. inteligentną gospodarką czy elektromobilnością, a także pełnomocnika ds. Smart City. Do sierpnia 2018 r. mają zostać wskazane kierunki działań z zakresu Smart City. Strategia ma wejść w życie w 2019 r. i objąć najbliższe 10 lat. W odniesieniu do pytania o ekomiasto Prezydent podkreślił, że bardzo często mieszkańcy w domach sortują śmieci na dwa gatunki – te spalane w dzień i te spalane w nocy, Jest bardzo złym zjawiskiem, z którym walczą. Czystość powietrza i gospodarka odpadami jest dla Białegostoku bardzo ważna. Miasto ma swój własny zakład termicznej utylizacji odpadów, o którego budowę walczyło 7 lat.
Maria Wasiak, Wiceprezydent, Urząd Miasta Bydgoszczy – przyznała, że samorząd to bardzo dobre środowisko do ćwiczenia innowacji. Prelegentka zaobserwowała ewolucję dostawców, którzy widzą, że muszą głębiej wchodzić w potrzeby samorządów i mieszkańców. Działania Smart City w Bydgoszczy wynikły z własnej inicjatywy miasta. Nie ma rozwiązań, które można przenieść 1:1 z jednego miasta do drugiego i w związku z tym w działaniach korzystają jedynie z doświadczeń sąsiadów. Prelegentka opowiedziała o zrealizowanym systemie zarządzania transportem, który daje dużo informacji, jest przyszłościowy i trzeba go rozwijać. System działa doraźnie – m.in. rozładowuje korki, śledzi priorytet transportu miejskiego. Pozwala działać strategicznie. W Bydgoszczy jedynie 20% zanieczyszczeń wpływających na powstanie smogu pochodzi z transportu, natomiast ponad 60% pochodzi od mieszkańców. Miasto sprawdza czym jest palone w piecach. Podobnie jak Wrocław mają wsparcie finansowe wymiany pieców oraz prowadzą projekty termomodernizacji budynków.
Tekst przygotowała redakcja „Inteligentne Miasta i Regiony” (www.inteligentnemiastairegiony.pl).