Nasza planeta pilnie potrzebuje coraz większej liczby projektów w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby zapobiec niszczycielskim siłom globalnego ocieplenia. Jednak przejście do bezemisyjnego życia trwa dłużej niż oczekiwano, a pojazdy z silnikami spalinowymi pozostają z nami na dłużej. Jak dotąd nie udostępniono żadnego komercyjnie opłacalnego rozwiązania, które pozwoliłoby zrównoważyć ślad węglowy starzejących się flot firmowych. Łącząc zarządzanie flotą pojazdów z dostępem do dobrowolnego rynku kredytów węglowych, urbaniqe stworzyło lepszy sposób na uczynienie flot bardziej ekologicznymi. W tym artykule przedstawiamy, w jaki sposób.
Dlaczego dekarbonizacja flot pojazdów firmowych jest pilnie potrzebna?
W ciągu ostatnich 120 lat działalność człowieka, głównie spalanie paliw kopalnych, doprowadziła do globalnego wzrostu średniej temperatury o około 0,85°C. Wzrost średniej temperatury na Ziemi o 2°C miałby nieprzewidywalne i nieodwracalne konsekwencje, prowadząc do poważnych klęsk żywiołowych. Dlatego też osiągnięcie neutralności węglowej ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania negatywnym skutkom globalnego ocieplenia. Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) uważa, że ustalenie bezpiecznego progu jest niezbędne do osiągnięcia neutralności węglowej do połowy XXI wieku.
Aby złagodzić ryzyko nieodwracalnych skutków zmian klimatycznych, UE postawiła sobie za cel ograniczenie globalnych emisji gazów cieplarnianych (GHG) o 60% do 2030 roku i osiągnięcie pełnej neutralności węglowej do 2050 roku. Aby osiągnąć ambitne cele zielonej agendy, konieczne są skuteczne działania podejmowane przez podmioty gospodarcze, od osób fizycznych i małych organizacji po największe. W związku z tym ochrona środowiska staje się coraz ważniejsza dla przedsiębiorstw jako główny filar ich polityki środowiskowej, społecznej i rządowej (ESG).
Ponieważ transport i mobilność przyczyniają się do ponad 16% całkowitej emisji CO2 globalnie, małe i średnie przedsiębiorstwa (SMB) nie mogą uniknąć obniżenia lub ostatecznie zrównoważyć emisji gazów cieplarnianych swoich flot pojazdów w ramach działań zgodnych z ESG. Jednak w większości krajów Europy floty pojazdów służbowych mają zazwyczaj ponad 10 lat. MŚP często nie mogą sobie pozwolić na zakup pojazdów o niskiej lub zerowej emisji w dużych ilościach. W konsekwencji, przejście na zeroemisyjny styl życia trwa dłużej niż oczekiwano, a starzejące się pojazdy z silnikami spalinowymi zostają z nami na dłużej. Jest to największy problem w osiągnięciu zielonej przedsiębiorczości.
Co przedsiębiorstwa powinny zrobić, aby stać się neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla?
Neutralność węglowa oznacza zerową emisję gazów cieplarnianych netto. Osiąga się ją, gdy ilość wyemitowanego dwutlenku węgla i innych gazów jest równa ilości usuniętej lub zmagazynowanej w pochłaniaczach dwutlenku węgla. Neutralność węglowa może dotyczyć kraju, branży, firmy, produktu, usługi, wydarzenia, a nawet aktywności, takiej jak latanie lub indywidualny styl życia.
Nie ma standardowego rozwiązania, które można by uniwersalnie zastosować w każdej firmie, aby odpowiedzieć na pytanie „jak” osiągnąć cele ESG. Dla większości organizacji i osób prywatnych wyeliminowanie emisji jest niewykonalne, więc neutralność węglowa często oznacza korzystanie z zewnętrznych projektów i narzędzi redukcji emisji gazów cieplarnianych. Dotyczy to również starzejących się flot pojazdów firmowych, które mogą nieco zmniejszyć swój ślad węglowy dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie zarządzania flotą, ale nie można go wyeliminować. Potrzeba czegoś więcej, aby zdekarbonizować cały ślad węglowy.
W jaki sposób urbaniqe pomaga zrównoważyć ślad węglowy flot korporacyjnych?
Urbaniqe to rewolucyjna, mobilna aplikacja do zarządzania flotą zaprojektowana dla małych i średnich przedsiębiorstw, aby pomóc im zmniejszyć wydatki na paliwo i konserwację oraz obniżyć, a ostatecznie całkowicie zrównoważyć ślad węglowy ich starzejących się flot firmowych. W urbaniqe firmy mogą zmniejszyć ślad węglowy pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi na dwa sposoby:
- wpływ ilościowy: w urbaniqe decydenci mogą monitorować pozycje w czasie rzeczywistym i odtwarzać przeszłe trasy swojej floty, aby kontrolować jej wydajność. Ponadto mogą oddzielić tryb użytkowania służbowy od prywatnego, ograniczając nadmierne wykorzystywanie samochodów służbowych do celów prywatnych. Łącznie może to zaowocować 10% mniejszym przebiegiem i proporcjonalnie mniejszym zużyciem paliwa i emisją CO2.
- wpływ jakościowy: z pomocą rozwiązania opartego na sztucznej inteligencji zintegrowanego z aplikacją urbaniqe, styl jazdy kierowców jest stale analizowany. W rezultacie kierowcy i decydenci otrzymują informacje zwrotne w postaci zautomatyzowanych raportów na temat ich stylu jazdy, średniego zużycia paliwa i emisji CO2. Pozwala to firmom stać się bardziej świadomymi ekologicznie i zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym emisję szkodliwych substancji, odpowiednio o 5%.
Jednak te dwa elementy razem mogą wyeliminować tylko około 15% śladu węglowego w przypadku pojazdów z silnikami spalinowymi. Nieźle, ale potrzebujemy czegoś więcej: pełnego offsetu!
Dlatego też, aby umożliwić przedsiębiorstwom łatwe kompensowanie pozostałej emisji CO2, urbaniqe zapewnia łatwy dostęp w aplikacji do rynku dobrowolnych kredytów węglowych. W aplikacji klienci mogą kupować dobrowolne kredyty węglowe i otrzymywać w zamian przejrzyste certyfikaty kompensacji emisji dwutlenku węgla. Dzięki temu mogą nie tylko spełnić najsurowsze wymagania ESG, ale także stworzyć zieloną markę. Pełna dekarbonizacja paliw może pochłonąć około 15% wydatków na paliwo*. Oznacza to, że firmy mogą w pełni zrównoważyć ślad węglowy swoich pojazdów i przyczynić się do zrównoważonego rozwoju naszej planety, wykorzystując oszczędności na wydatkach na paliwo do inwestowania w zieloną gospodarkę poprzez kredyty węglowe. Dlatego też jesteśmy głęboko przekonani, że urbaniqe jest opłacalnym rozwiązaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw, aby stać się bardziej ekologicznymi poprzez unikalne połączenie zarządzania flotą z dostępem do rynku kredytów węglowych.
*Obliczono przy średnich cenach 93 €/tonę CO2e (EU ETS) i 1,6 €/litr gazu.
Data publikacji: