Założenia bloku tematycznego V:
- Systemy płatności mobilnych — szybko i bezpiecznie
- System płatności online dla sektora publicznego
- Innowacyjne płatności w transporcie miejskim
Udział w debacie wzięli:
Maciej Bluj, Wiceprezydent Miasta Wrocławia – poinformował, że we Wrocławiu działa najnowocześniejszy na świecie system płatności w komunikacji miejskiej, którego operatorem jest Mennica Polska. Przyznał, że zdarzają się przypadki niewłaściwej obsługi systemu. Ma to minąć jak mieszkańcy przyzwyczają się do nowego rozwiązania, a wtedy system szybko stanie się sukcesem. Ogólnie miasto chce, aby cały system płatności był przyjazny mieszkańcom. W urzędach wprowadzone zostały wpłatomaty i możliwość płatności bezgotówkowej.
Elżbieta Burliga, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, First Data Polska – podkreśliła, że jej firma zaczęła działalność w obsłudze kart płatniczych w transporcie ponad 10 lat temu. Postrzegają kanał transportu jako aktywnie rozwijający się i stawiają na nowoczesne rozwiązania. Większe i średnie miasta same zgłaszają się do firmy w kwestii współpracy, natomiast w przypadku małych miast sami przedstawiają swoją ofertę – nauczają i promują programy dotyczące platności mobilnych.
Maciej Mironiuk, Senior Manager, Transit implementation CEE & Core products, Visa – z perspektywy prelegenta rozwiązania płatnicze, o których była mowa w panelu są innowacyjne. Nie należy zapominać, że to konsument ma ostatecznie zdecydować, jaką formę płatności preferuje. Nie można mu tego narzucić. Przełamywaniu barier ma służyć program „Polska Bezgotówkowa”. Obecnie w naszym kraju jest ponad 600 tysięcy terminali płatniczych. Przedstawiciel Visa zarekomendował rozwiązania, które są ewolucją, a nie rewolucją.
Zbigniew Papierski, Prezes Zarządu, MPK Łódź – poinformował, że miasto aktualnie wdraża system podobny do tego działającego już we Wrocławiu. Testowany jest on od połowy września 2017 r. Uznano, że najbardziej uczciwym będzie, jeśli pasażer zostanie obciążany za faktycznie przejechaną liczbę przystanków. Każda osoba posiadająca kartę płatniczą może zalogować i wylogować się w pojeździe. System został bardzo dobrze przyjęty. Stanowi dodatkowy element taryfy.
Bogusław Prokop, Dyrektor Zarządu Białostockiej Komunikacji Miejskiej – wskazał, że każda zmiana w systemie rozliczania jest obarczona ryzykiem technicznym i tym jak zostanie ona przyjęta przez pasażerów. Ważnym staje się poinformowanie o nadchodzącej „rewolucji” użytkowników. Dodatkowo nowy system nie może duplikować aktualnie działającego. Projekt pozwolił na zdobycie nowych danych do lepszego zarządzania usługami. Prelegent podkreślił, że nie będzie możliwe zdefiniowanie jednolitego systemu biletowego w całym kraju. Pomimo tego pewne wskazówki powinny funkcjonować. Należałoby wyznaczyć schematy poboru opłaty za przewóz.
Tekst przygotowała redakcja „Inteligentne Miasta i Regiony” (www.inteligentnemiastairegiony.pl).