Rada Programowa 21. edycji Smart City Forum spotkała się 9 września 2025 roku w formule online, gromadząc przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, ekspertów branżowych oraz reprezentantów instytucji i organizacji zajmujących się rozwojem miast w Polsce.
Spotkanie zebrało uczestników z całej polski i stanowiło platformę wymiany doświadczeń oraz określenia priorytetów merytorycznych nadchodzącej edycji Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18–19 listopada w Arche Hotel Krakowska w Warszawie. Obradom przewodniczył Maciej Bluj, Przewodniczący Rady Programowej, uznany ekspert w dziedzinie rozwiązań smart city, pełniący funkcję Wiceprezydenta Wrocławia w latach 2007–2018.
Najwięcej uwagi uczestnicy poświęcili zagadnieniom związanym z łącznością i bezpieczeństwem cyfrowym. Podkreślano, że w obliczu nowych wyzwań geopolitycznych i rosnącej skali cyberzagrożeń konieczne jest rozwijanie infrastruktury cyfrowej i systemów, które zagwarantują stabilność oraz ochronę krytycznych zasobów państwa i miast. Mówiono o potrzebie łączenia działań cywilnych i wojskowych, a także o wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi do monitorowania sytuacji kryzysowych.
Istotnym obszarem debaty była również zmieniająca się rola urzędnika i samego urzędu w relacjach z mieszkańcami. Podkreślano, że społeczeństwo oczekuje dziś większej przejrzystości, łatwiejszego kontaktu z administracją oraz realnych narzędzi pozwalających na udział w procesach decyzyjnych. Zwracano uwagę, że mieszkańcy chcą nie tylko współdecydować, ale także mieć wgląd w efekty działań samorządów poprzez mierzalne wskaźniki (KPI) i możliwość wpływania na kierunki rozwoju miasta. W tym kontekście akcentowano konieczność modernizacji sposobu organizacji pracy urzędów oraz wdrażania nowoczesnych, zwinnych modeli zarządzania, które pozwolą lepiej odpowiadać na potrzeby społeczności lokalnych.
Szczególnie mocno wybrzmiała potrzeba standaryzacji systemów administracyjnych. Uczestnicy podkreślali, że stworzenie jednolitego rozwiązania obowiązującego we wszystkich urzędach w Polsce byłoby istotnym krokiem w stronę usprawnienia obsługi mieszkańców i podniesienia jakości usług publicznych. Zwracano uwagę, że systemy tworzone lokalnie powinny być ze sobą kompatybilne, tak aby zapewnić spójność i wymienność danych pomiędzy instytucjami.
Spotkanie Rady Programowej wyraźnie pokazało, że przyszłość smart city nie sprowadza się jedynie do wdrażania nowoczesnych technologii, ale wymaga równoległego tworzenia bezpiecznej i spójnej infrastruktury cyfrowej, która stanie się fundamentem dla dalszych innowacji. Podkreślano konieczność odważnej reformy administracji, obejmującej zarówno uproszczenie i automatyzację procesów, jak i wprowadzenie jednolitych standardów obsługi obywatela w całym kraju. Równocześnie zwracano uwagę na potrzebę redefinicji roli urzędników oraz na rosnące znaczenie obywateli jako współtwórców lokalnych systemów zarządzania.
Dyskusje te stanowiły kluczowy etap przygotowań do 21. edycji Smart City Forum.
W posiedzeniu Rady Programowej udział wzięli m.in.:
- Konrad Fijołek, Prezydent Miasta Rzeszowa
- Kamil Żbikowski, Prezydent Miasta Zabrza
- Robert Szewczyk, Prezydent Miasta Olsztyna
- Konrad Pokora, Prezydent Miasta Zduńska Wola
- Piotr Kuczera, Prezydent Miasta Rybnika
- Krystian Kinastowski, Prezydent Miasta Kalisza
- Maciej Gramatyka, Prezydent Miasta Tychy
- Maciej Glamowski, Prezydent Miasta Grudziądza
- Arkadiusz Fajok, Prezydent Miasta Inowrocławia
- Krystyna Danilecka-Wojewódzka, Prezydentka Miasta Słupska
- Magdalena Czarzyńska-Jachim, Prezydentka Miasta Sopot
Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menadżerskiej oraz zarządom firm. Więcej na www.mmcpolska.pl.
Data publikacji: