Blok „Usługi miejskie” otworzyły Speed presentations, w których wzięli udział: Sebastian Christow, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej, Ministerstwo Rozwoju, Zbigniew Nosal, Prezes Zarządu, PKM Jaworzno, Andrzej Basiak, Prezes Zarządu, Grupy Lew, Robert Majer, Doradca Prezydenta Miasta Częstochowa, Jacek Karnowski, Prezydent Miasta Sopotu, Krzysztof Ambroziak, Business Development Manager, Blue Media, Marcin Urban, Skarbnik Miasta Wrocławia, Norbert Biedrzycki, Prezes Zarządu Atos Polska, VP CEE System Integration, Adrian Kurowski, Dyrektor Visa w Polsce. W kolejnej części bloku odbył się panel dyskusyjny, w którym uczestniczyli prelegenci Speed presentations, a także Rafał Ruchlewicz, Dyrektor Wydziału Informatyki, Urząd Miasta Olsztyna oraz Zbigniew Wiśniewski, Doradca Zarządu, MCX Systems. Panel poprowadził Robert Łaniewski, Prezes Zarządu, Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.
Sebastian Christow, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Rozwoju, przedstawił prezentację, w której pokazał dlaczego niektóre polskie gminy rezygnują z płatności kartowych w urzędach.
Kolejny prelegent – Zbigniew Nosal, Prezes Zarządu, PKM Jaworzno – opisał projekt wdrożenia Open Payment System w PKM Jaworzno. Rozwiązanie umożliwia płatność za przejazd kartą płatniczą bezpośrednio w kasowniku, co stanowi niezwykłe udogodnienie dla pasażerów. Tego typu transakcja jest możliwa „od ręki”, dzięki odroczonej autoryzacji płatności.
Następnie Andrzej Basiak, Prezes Zarządu, Grupy Lew, wraz z Robertem Majerem, Doradcą Prezydenta Miasta Częstochowa, opowiedzieli o wspólnym projekcie, jakim jest Częstochowska Karta Mieszkańca, która pozwala na płatności, zbieranie punktów, może być też kartą komunikacyjną czy biblioteczną. Program łączy szerokie grono odbiorców usług miejskich, przedsiębiorców pracujących w mieście i w przyszłości dodatkowe elementy, gdyż karta nie ma ograniczeń. Obrót zebranymi punktami i gotówką odbywa się w Częstochowie. Na karty aktywne zostały również wymienione Karty Rodziny Plus i Seniora. Dzięki projektowi zebrano bazę danych mieszkańców, co pozwala na promowanie w tej grupie usług przedsiębiorców i pozwala na dotarcie do nich z komunikatem miejskim.
Prelegenci Jacek Karnowski, Prezydent Miasta Sopotu, i Krzysztof Ambroziak, Business Development Manager, Blue Media, pokazali inne podejście do płatności miejskich, a mianowicie pierwsze w Polsce narzędzie do przyjmowania opłat online za czynności urzędowe. W tym przypadku gmina nie ponosi kosztów wdrożenia rozwiązania, gdyż operator finansuje projekt z prowizji od dokonanych czynności płatniczych.
Norbert Biedrzycki, Prezes Zarządu Atos Polska, VP CEE System Integration, zauważył, że realizując projekty często zapomina się o użytkowniku – mieszkańcu miasta. Wymienił też problemy dotyczące społeczeństwa, takie jak: migracja ludzi ze wsi do miast i powiększanie się miast; starzenie się społeczeństwa i zapewnienie opieki starszym ludziom; koszty energii elektrycznej i ograniczenie jej zużycia; wykorzystanie OZE. W swojej prezentacji Prezes Atos Polska pokazał jak można zintegrować usługi publiczne na bazie systemu karty miejskiej.
Marcin Urban, Skarbnik Miasta Wrocławia, stwierdził, że dla miasta liczy się szybki przepływ środków finansowych, aby jak najszybciej trafiły one do budżetu. We Wrocławiu zrealizowano dwa projekty – Wrocławską Kartę Turystyczna i URBANCARD Premium. Program URBANCARD Premium skierowany jest do wrocławskich podatników. Celem programu jest zachęcenie mieszkańców do rozliczania się z podatku dochodowego we Wrocławiu. Przewiduje się dalszy rozwój URBANCARD Wrocławskiej Karty Miejskiej o nowe funkcjonalności, dzięki którym karta będzie jeszcze atrakcyjniejsza dla jej posiadacza i nie będzie kojarzona jedynie z możliwością zakodowania na niej biletu komunikacji zbiorowej.
Adrian Kurowski, Dyrektor Visa w Polsce, podkreślił, że przedsiębiorstwo, jakie reprezentuje, upowszechniło płatności zbliżeniowe i dodał, że do końca 2017 roku wszystkie terminale płatnicze będą miały tę funkcję.
Zbigniew Wiśniewski, Doradca Zarządu, MCX Systems, przypomniał, że stosowane w miastach rozwiązania muszą faktycznie ułatwiać życie mieszkańców, być intuicyjne i łatwe w użyciu.
Rafał Ruchlewicz, Dyrektor Wydziału Informatyki, Urząd Miasta Olsztyna, przedstawił projekty, jakie zrezalizowano w Olsztynie. M.in. uruchomiono portal elektronicznych płatności, dzięki któremu można sprawdzić status wszystkich należności wobec miasta, zapłacić podatki lokalne. Portal jest zintegrowany z systemem strefy płatnego parkowania i systemem straży miejskiej. Natomiast w ramach projektu tramwajowego i ITS wdrożono Olsztyńska Kartę Miejską – bilet okresowy z funkcją elektronicznej portmonetki.
Tekst przygotowała redakcja „Inteligentne Miasta i Regiony”.
Data publikacji: