Nowe technologie zadomowiły się na dobre nie tylko w biznesie, ale równie chętnie wykorzystywane są w jednostkach samorządu terytorialnego. Miasta uchodzące za SMART sięgają po nowe rozwiązania, aby mądrze zarządzać dostępnymi zasobami, zapewniając sobie zrównoważony rozwój i stawać się coraz bardziej przyjaznymi dla różnych grup interesu – w tym przede wszystkim mieszkańców, turystów i podmiotów gospodarczych.
Otaczający nas świat zmienia się szybko, o czym przekonaliśmy się w ostatnich latach dotkliwie za sprawą pandemii i wojny w Ukrainie. To, jak sprawnie dostosowujemy się do tych zmian decyduje o sukcesie. Znajomość rozwiązań technologicznych sprzyjających zarządzaniu miastem czy gminą, to już niemal obowiązek lokalnych włodarzy.
Wśród zadań JST wyróżniamy takie, które mogą być wspierane przez nowe technologie, w tym ICT (technologie informacyjno-telekomunikacyjne). Przykładowo: procesy administracyjne mogą być usprawnione poprzez automatyzację pracy przy symbolicznym – i coraz bardziej cyfrowym „okienku”: obsłudze interesantów, pobieraniu i weryfikacji wniosków, rejestracji danych w bazach będących w zasobie jednostki administracyjnej, i wszystkim tym, co wymaga pozyskiwania informacji od mieszkańców oraz zarządzania danymi. Już dziś, wiele tych czynności może dzięki technologii być wykonywane również online, bez wychodzenia z domu. Aby efektywnie wykorzystywać tego typu narzędzia, potrzebne są nie tylko technologie czy sieci pozwalające na niezakłócony przepływ informacji, ale także narzędzia do zarządzania komunikacją po stronie jednostki administracyjnej, a także rozwiązania i ochrona z zakresu cyberbezpieczeństwa. W związku z tym konieczne są inwestycje w odpowiednie rozwiązania i usługi, które podnoszą bezpieczeństwo sieci, jej zasobów oraz przechowywanych danych, a także konieczne jest budowanie świadomości i szkolenia pracowników w tym zakresie.
Technologie informacyjno-telekomunikacyjne (ICT) wspomagają zarządzanie infrastrukturą miejską, taką jak oświetlenie uliczne, parkingi, transport publiczny czy systemy monitoringu wizyjnego, między innymi poprzez zastosowanie inteligentnych czujników. Służą temu w szczególności rozwiązania z zakresu IoT (Internet of Things). Dzięki nim samorządy mogą doskonalić efektywność działania miasta, poprawiać bezpieczeństwo, działanie na czas i zapewniać wygodę mieszkańcom. Przykładowo, systemy sterowania w sposób automatyczny oświetleniem w przestrzeni miejskiej pozwalają oszczędzić energię. Podobnie w przypadku rozwiązań służących pomiarowi i zarządzaniu energią w obiektach użyteczności publicznej.
Precyzyjny pomiar jakości powietrza jest możliwy dzięki zainstalowaniu czujników na terenie całego miasta. Natomiast urządzenia pomiarowe śledzące stan zapełnienia pojemników na odpady na osiedlach, w budynkach użyteczności publicznej czy na terenach rekreacyjnych poprawią jakość życia mieszkańców oraz generują oszczędność, optymalizując harmonogram odbioru śmieci z poszczególnych lokalizacji. Usługi gromadzenia danych dotyczących infrastruktury wodno-kanalizacyjnej pozwalają właściwie gospodarować zasobami wody na terenie gminy a także umożliwiają szybkie reagowanie na awarie, zapobiegając utratom zasobów wody. Usprawniają też proces naliczania opłat za zużycie wody, a także umożliwiają stały monitoring jakości wody. W ten sposób inteligentne systemy pomiarowe i inteligentne sieci pozwalają na ekonomiczne i zrównoważone wykorzystanie lokalnych zasobów. Do tego dążymy oferując rozwiązania z zakresu smart meteringu, w tym technologię LPWA NB-IoT.
Wykorzystanie ICT w jednostkach samorządu terytorialnego otwiera nowe możliwości usprawnienia procesów administracyjnych, komunikacji z mieszkańcami, dostarczania usług publicznych, transportu publicznego oraz zarządzania infrastrukturą miejską. Efektywne wykorzystanie ICT wymaga przeprowadzenia procesu cyfrowej transformacji w jednostkach samorządu terytorialnego. Oznacza to nie tylko wprowadzenie nowych technologii, ale również zmianę sposobu myślenia i organizacji pracy. Dlatego konieczne są inwestycje w infrastrukturę ICT, szkolenia pracowników i współpraca z różnymi partnerami, takimi jak dostawcy technologii. Współczesne samorządy powinny podjąć te wyzwania i skutecznie wykorzystać ICT, aby zapewniać coraz lepsze usługi i stale poprawiać jakość życia mieszkańców.
Jako Plus chętnie wspieramy sektor publiczny w odpowiadaniu na te wyzwania i nowe potrzeby, dostarczając wysokiej jakości usługi z zakresu:
- Transmisji danych 5G, które mogą wspomóc zarządzanie budynkami czy terenami zielonymi, będącymi w zasobach administracji publicznej;
- Rozwiązań IoT, w tym przede wszystkim wykorzystujących zalety technologii LPWA – niezastąpionych w smart meteringu, na przykład NB-IoT.
- Łączy dzierżawionych i Symetrycznego Dostępu do Internetu, które zapewnią bezpieczną i szybką wymianę informacji pomiędzy biurami urzędów oraz innymi obiektami użyteczności publicznej, takimi jak szkoły, biblioteki, przychodnie, obiekty kulturalne i inne.
- Masowej wysyłki SMS/MMS, jako wsparcia w budowie systemu powiadamiania mieszkańców i innych interesariuszy o tym, co ważnego dzieje się w mieście czy gminie, a także powiadamiania o postępie sprawy w urzędzie.
- Zarządzania Flotą Pojazdów na potrzeby zarządzania pojazdami transportu publicznego. Usługa nie tylko umożliwia lokalizację pojazdów na mapie oraz śledzenie rozkładu jazdy, ale także pozwala na pozyskiwanie w czasie rzeczywistym wielu przydatnych informacji, np. danych o prędkości pojazdu, zużyciu paliwa, obrotach silnika, średniej prędkości, czasie pracy i trwających przerwach.
Zachęcamy do zapoznania się z szerokim portfolio naszych usług na biznes.plus.pl.
Data publikacji: