Blok V: Round tables
- Stacje ładowania – elektromobilność
Anna Skarbek – Żabkin, współzałożycielka Forum Elektromobilności
Łukasz Kosmala, koordynator zespołu ds. strategii rozwoju miasta, Urząd Miasta Szczecin - Zarządzenie danymi miejskimi, bezpieczeństwo
Michał Siemieniuk, Security Business Development Manager, Comtegra
Grzegorz Hunicz, dyrektor Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Urząd Miasta Lublin - Strategie komunikacji z mieszkańcami ułatwiające wprowadzenie innowacji
dr hab. inż. arch. Izabela Mironowicz, Politechnika Wrocławska - Zagospodarowanie przestrzeni miejskiej w ramach udogodnień dla mieszkańców, turystów
Hubert Gonera, właściciel firmy Landbrand
Paweł Maliszewski, współzałożyciel, blinkee.city
Blok VI: Integracja inteligentnych systemów mobilności miejskiej
Z kolei wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj przedstawił pakiet działań w obszarze opłat za przejazdy transportem zbiorowym, które mają na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z tej formy mobilności miejskiej, w tym o uruchomionej ostatnio aplikacji Mobill. Wrocław jako jedno z trzech miast w Polsce wprowadziło system płatności kartą płatniczą bezpośrednio w pojazdach komunikacji zbiorowej – po przyłożeniu karty do czytnika staje się ona biletem. Podobny system – jako pierwszy w Polsce wdrożyło Jaworzno, a w Łodzi funkcjonuje w charakterze pilotażu na jednej z linii tramwajowych).
Temat płatności za bilety zbliżeniową kartą płatniczą przedstawił szerzej Maciej Mironiuk z firmy Visa, jeden z inicjatorów open payment system, w którym pasażer nie musi się zastanawiać, gdzie ma kupić bilet komunikacji miejskiej.
O rozwiązaniach biletowych mówił również przedstawiciel Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Lucjan Dec. W skład Metropolii wchodzi 41 gmin i na jej terenie mieszka 2,3 mln ludzi. – Jednym z głównych zadań powołanej rok temu Metropolii była integracja transportu, w tym wdrożenie wspólnego biletu. W krótkim czasie wprowadziliśmy integrację taryf i ulg – mówił.
O nieco innym aspekcie mobilności miejskiej mówił Łukasz Dziągwa z Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie. W Rzeszowie stawiają na obsługę pasażerów. Na około 500 przystanków w mieście i prawie 300 poza miastem ZTM Rzeszów zainstalował 200 elektronicznych tablic informacji pasażerskiej pokazujących realny czas przyjazdu pojazdów. Te informacje dla wszystkich przystanków, czyli tzw. wirtualne tablice, są dostępne w Internecie. Jednak sztandarowym projektem jest trwająca obecnie budowa dworca lokalnego, czyli nowoczesnego węzła przesiadkowego. Obiekt będzie wyposażony w system informacji pasażerskiej zintegrowany z systemem miejskim, poczekalnię, kasy biletowe, fotowoltaikę, miejsca do parkowania dla rowerów, a także miejsca postojowe typu kiss&ride.
O nieco innym aspekcie mobilności miejskiej mówiła Anna Skarbek–Żabkin, współzałożycielka Forum Elektromobilności. Odpowiadała na pytanie prowadzącej dyskusję o to, dlaczego elektromobilność wszystkich tak bardzo elektryzuje w ostatnim czasie. Jej zdaniem przyczyną tego jest w pierwszej kolejności problem smogu, mimo że samochody odpowiadają za zdecydowaną mniejszość zanieczyszczeń emitowanych do powietrza. Anna Skarbek-Żabkin zmierzyła się również ze stereotypem, że samochody elektryczne wcale nie są ekologiczne, gdyż w sytuacji naszego kraju pozyskują energię głównie z węgla. Uczestniczka podkreśliła, że użytkując auta elektryczne zastępujemy niską emisję – emisją wysoką, która jest mniej szkodliwa dla naszego zdrowia.
Blok VII: Jak budować inteligentne miasta z wykorzystaniem najnowszych technologii
Burmistrz Podkowy Leśnej Artur Tusiński, który przed objęciem funkcji samorządowej, z powodzeniem realizował się w biznesie, zwrócił uwagę, że dla małych miast największym problemem z zakupem technologii jest ich finansowanie. Jednocześnie przytaczał wiele pomysłów innowacyjnych rozwiązań, które wdrożył w swoim mieście i które będzie wdrażał w przyszłości.
Profesor Marek Ślęzak z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) poruszył zagadnienie pojazdów poruszających się bez kierowcy. – Musimy przygotować się na obecność pojazdów autonomicznych. W przyszłym roku w Jaworznie odbędą się pierwsze w Polsce testy autobusów autonomicznych. Pierwsze elementy autonomiczności będą testowane w zajezdni – wyjaśniał dyrektor ITS. Profesor Ślęzak wskazał też dwie przeszkody, z którymi często mierzy się sektor innowacyjny: brak standaryzacji, która nadążałaby za innowacją, oraz lekko spóźnione zmiany w prawie.
Bartosz Ciepluch z Nokia Solutions and Networks wskazał dwa obszary kluczowe dla wdrożeń rozwiązań smart city: edukację ludzi w zakresie korzystania z nowych technologii oraz rewolucję, a nie ewolucję, w zakresie budowy infrastruktury teleinformatycznej. Przedstawiciel fińskiego koncernu wskazał na dwa działania pilotażowe jego firmy w Polsce: we Wrocławiu (prace nad nowoczesnymi przystankami autobusowymi) oraz w Wałbrzychu (system zarządzania odpadami komunalnymi, obejmujący m.in. mierzenie poziomu zapełnienia koszy i optymalizację przejazdów śmieciarek).
Radca prawny Monika Hałupczak, która jest doradcą prezydenta Płocka ds. inwestycji i rozwoju, poruszyła problematykę prawną. Jej zdaniem prawo, mimo że zmienia się wolniej niż powstają innowacje, to jednak nadąża za tymi zmianami. Monika Hałupczak zwróciła też uwagę na potrzebę generowania innowacyjnych pomysłów, do czego świetnie nadają się miejskie hackathony, np. takie jak były organizowane w Wałbrzychu, Płocku czy Kielcach.
Paweł Pisarczyk, CEO w Atende Software, poparł ideę hackathonów, ale pod warunkiem, że zwycięskie projekty będą realizowane, a nie chowane do „szafy”. Zaapelował również o odwagę do samorządowców. – Miasta nie mogą być w połowie smart. Miasta muszą być odważne – mówił.
O finansowaniu nowym sposobie finansowania inwestycji w innowacje miejskie mówił Wojciech Jeszka z Akceleratora Technologii Informatycznych Pionier Sp. z o.o. Program adresowany jest do zespołów interdyscyplinarnych, w skład których wchodzą programiści. Akcelerator ma kojarzyć instytucję publiczne z tymi zespołami w celu tworzenia rozwiązań odpowiadających na konkretne problemy społeczne i gospodarcze. W kręgu zainteresowania akceleratora znajdują się również zagadnienia istotne dla sprawnego zarządzania miastami , utrzymania i rozbudowy infrastruktury czy podnoszenia jakości życia mieszkańców.
W ramach ostatniego bloku tematycznego VIII Smart City Forum zostały zaprezentowane dwie prezentacje: Michał Siemieniuk z Comtegra przedstawił tematykę cyberbezpieczeństwa, a Michał Brzeziński z OmniChip – wykorzystania pomiarów jakości powietrza do walki ze smogiem.
Co dalej?
IX edycja Smart City Forum już w marcu.
Smart City Blog był Głównym Patronem Medialnym VIII edycji Smart City Forum.
Tekst przygotował nasz Patron Medialny, Smart City Blog (www.smartcityblog.pl).