Gospodarzami bloku tematycznego II – Sharing Economy – współdzielenie zasobów infrastruktury miejskiej byli: UBER, Miasto Poznań. Tę część otworzyły dwie prezentacje wprowadzające: Dominika Wedera, Specjalisty ds. systemów ITS., Sprint S.A. oraz Pawła Szmajdy, Product Managera Platformy Comarch ERGO.
Dominik Weder, Specjalista ds. systemów ITS., Sprint S.A., opisał koncepcję Smart City przez pryzmat trzech płaszczyzn: (1) dobrze zaprojektowana infrastruktura komunikacyjna, (2) dostarczane systemy, (3) przetwarzanie danych. Sprint specjalizuje się nie tylko w roli dostawcy technologii, ale również doradcy, aby maksymalnie dopasować się do potrzeb klienta. Spółka oferuje m.in. automatyczną analitykę obrazu, Platformę Bezpieczne Miasto, systemy ITS, sterowanie oświetleniem ulicznym. Wszystkie zebrane informacje mogą być gromadzone w data center Sprint. Korzyścią ze współpracy jest efektywne i bezpieczne zarządzanie danymi.

Paweł Szmajda, Product Manager Platformy Comarch ERGO, podkreślił, że mówiąc o gospodarce komunalnej należy wyjść od zadań własnych i zleconych, jakie realizuje gmina, ponieważ przebiegają w nich różne istotne procesy zarządzania przestrzenią miejską. Istotna jest kooperacja wielu jednostek (urzędy, jednostki zewnętrzne, przedsiębiorcy). Żeby realizować proces zarządzania majątkiem komunalnym trzeba mieć dostęp do danych wykorzystywanych do realizacji zadań. Trzeba też wdrożyć procesy umożliwiające ich pełną obsługę (ewidencjonowanie, zarządzania etc.). Szmajda w swojej prezentacji pokazał przykład integracji rejestrów dla nieruchomości. Firma oferuje produkt Comarch ERGO – system do zintegrowanego prowadzenia ponad 60 rejestrów publicznych gospodarki przestrzennej.

Po prezentacjach gospodarzy Monika Mizielińska-Chmielewska, Ekspert rynku nowych technologii, Media Trend, rozpoczęła panel dyskusyjny, w trakcie którego omówiono następujące kwestie: car sharing oraz ride sharing jako współdzielona mobilność, efektywna polityka parkingowa a przyszłość inteligentnych parkingów miejskich, akomodacja przestrzeni miejskiej jako umiejętność dostosowania istniejącego układu do panujących warunków, efektywne praktyki współdzielenie zasobów infrastruktury miejskiej w Polsce i Europie, rower miejski – rozwiązania, przykłady w miastach. W panelu udział wzięli: Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania, Grzegorz Sapiński, Prezydent Miasta Kalisza, Kacper Winiarczyk, General Manager, UBER, Robert Chmielewski, Co-Founder, ShareSpace.pl, Piotr Kowalczyk, CEO, SPARKING, Witold Müllauer, Dyrektor ds. Rozwoju, City Parking Group, Paweł Szmajda, Product Manager Platformy Comarch ERGO.

Monika Mizielińska-Chmielewska podkreśliła, że kwestia ekonomii współdzielenia jest omawiana na Smart City Forum po raz pierwszy. Dodała, że Sharing Economy to nowy trend, który nie będzie funkcjonował bez wspólnego zaufania. Moderatorka prelegentów, aby opowiedzieli słuchaczom obecnym na sali co nad czym obecnie pracują.

Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania, stwierdził, że współdzielenie nie jest niczym nowym. Przykładowo kilkanaście lat temu w Polsce, w wyniku małej liczby taksówek, dzielono się przejazdami tego typu środkami transportu – samochodem jechało kilka osób, które dzieliły się kosztem przejazdu. Wg Prezydenta czasy współdzielenia są zawsze wtedy, gdy coś nie jest dostarczane w wystarczającej liczby. W najbliższym czasie w Poznaniu zostanie uruchomiony car sharing. Jest już wypożyczalnia rowerów miejskich i skuterów elektrycznych. Przyszłością jest łączenie różnych form transportu. Miasto udostępnia też nieodpłatnie przestrzenie do współdzielenia dla firm.

Grzegorz Sapiński, Prezydent Miasta Kalisza, uważa, że w kwestii współdzielenia należy skupić się na infrastrukturze miejskiej. Kalisz uważany jest za miasto samochodziarzy (100 tys. samochodów / 100 tys. ludzi) i w związku z tym władzom zależy na tym, aby mieszkańcy przesiadali się do komunikacji miejskiej i na rowery. Rower miejski w Kaliszu, pomimo małej liczby stacji (12) funkcjonuje bardzo dobrze. Planuje się wykonanie projektu polegającego na udostępnianiu informacji w czasie rzeczywistym o wolnych miejscach parkingowych.

Kacper Winiarczyk, General Manager, UBER, przypomniał, że Polska jest dla jego firmy trzecim największym rynkiem. Podał też wiele ciekawych danych statystycznych na temat Polski, Polaków i samochodów. Obecnie w naszym kraju jest ponad 600 aut na 1000 mieszkańców. Średni wiek samochodów to 12–15 lat, co powoduje pogłębianie się problemu zanieczyszczenia powietrza. 30 proc. ruchu po centrum warszawy, to kierowcy szukający miejsca parkingowego. 67 proc. Polaków uważa, że dobrze funkcjonujące aplikacje do zamawiania pojazdów przekonałyby ich do porzucenia samochodów i korzystania na stałe z systemów współdzielenia. Bardzo duże zapotrzebowanie na usługi jak UBER odnotowano w Poznaniu. Co ciekawe na platformie UBER pojawiły się samochody dla osób niepełnosprawnych. Obecnie na taki pojazd w Warszawie czeka się 24 godziny. W Londynie jest to 10 min. Jak widać mamy jeszcze nad czym popracować. Ciekawym tematem jest również dofinansowanie przejazdów UBER przez miasta.

Robert Chmielewski, Co-Founder, ShareSpace.pl, opowiedział na czym polega usługa proponowane przez jego firmę. Wykorzystuje trend współdzielenia zasobów biurowych – office sharing lub coworking. Platforma ShareSpace.pl jest parasolem technologicznym, który pozwala na współdzielenie biur i zasobów biurowych między wieloma podmiotami. Prelegent zauważył, że rozwój coworkingu widoczny jest głównie w centrum biznesowych miast (np. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu), ale też przyjmuje się w mniejszych miastach (np. w Zakopanem).

Piotr Kowalczyk, CEO, SPARKING, zaalarmował, aby przestać się łudzić, że w przyszłości na ulicach będzie mniej samochodów i że będzie więcej wolnych miejsc parkingowych. W ramach działalności SPARKING oferowana jest aplikacja informująca o zajętości miejsc parkingowych w mieście. Co ciekawe informacje o stanie obecnym na ulicach przesyłają sami użytkownicy systemu – zarówno mieszkańcy miasta, jak i kierowcy UBER, klienci biur coworkingowych czy właściele parkingów komercyjnych. Firma posiada w swojej ofercie również inne rozwiązania działające na zasadzie ekonomii współdzielenia.

Witold Müllauer, Dyrektor ds. Rozwoju, City Parking Group, uzupełnił statystyki przedstawiciela UBER o liczbę zarejestrowanych w Polsce pojazdów. Jest to już 28 mln. Posiadał też odmienne zdanie co do liczby aut w przyszłości – wydaje się mu, że będzie ona spadać. Müllauer podkreślił, że parkowanie w mieście i komunikacja miejska są systemem naczyń połączonych. Na tę chwilę samo poinformowanie o tym, że w danym regionie zwalnia się miejsce postojowe, nie daje kierowcy żadnej pomocy, gdyż nie jest on w stanie natychmiast się przy nim pojawić i go zająć. Zgodnie z obecną ustawą drogową opłaty za postój mają wymuszać rotację aut, ale tak nie jest. Bardzo dyskutowana jest nowelizacja obecnych regulacji, ponieważ proponowane założenia nie rozwiążą problemu parkowania. W związku z tym wszystkim należy budować parkingi wielopoziomowe. Dyrektor wskazał, że w przyszłości może być stworzona platforma integrująca wszystkie informacje o miejscach parkingowych, umożliwiająca ich rezerwację i płatność.

Paweł Szmajda, Product Manager Platformy Comarch ERGO, podkreślił, że bardzo ważna jest budowa centrów usług wspólnych, gdyż pozwoli na sprawną realizację e-usług.

Tekst przygotowała redakcja „Inteligentne Miasta i Regiony” (www.inteligentnemiastairegiony.pl).